Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Färgkänslan tog form i hamnen

Trots en global butiksförsäljning på runt två miljarder kronor är Malmöföretaget Invima obekant för många. Och mannen bakom Isadora är själv lite av en doldis i ­näringslivet. − Som ägarfamilj har vi valt att hålla en låg profil, säger Ingvar Vigstrand som startade företaget 1983.

Ingvar Vigstrand har nyligen kommit hem från USA och är i Malmö på ett kort besök innan han åker vidare till Stockholm.
Flygplatser, hotellrum och taxiresor har blivit en del av vardagen sedan han lanserade Isadora tillsammans med Ingrid Berndtsson för snart ­trettio år sedan.
− Nu för tiden är jag främst involverad i internationella lanseringar. Den yngre generationen håller på att ta över här hemma, säger han.
Isadora är ett av Sveriges ledande kosmetikamärken och finns i dag i ett fyrtiotal länder. Idén att lansera ett nytt märke i mellanprisklassen fick Ingvar Vigstrand och Ingrid Berndtsson när de jobbade tillsammans på ett importföretag i Malmö.
− Vi började fundera på om man kunde göra det optimalt, att tillverka säkra, moderiktiga produkter som folk har råd att köpa.
De lanserade Isadora som snabbt blev en försäljningssuccé i Sverige, Norge och Finland.
− Vi rörde om ordentligt i den lugna ankdammen. Redan från början hade vi siktet inställt på export.
Men när Isadora lanserades i Frankrike hamnade Invima i en varu­märkestvist. Butikskedjan Sephora ville sälja det svenska sminket, men namnet Isadora var redan registrerat av en fransk parfymtillverkare.
− Det blev ett väldigt liv i Frankrike. De lät sig inte övertalas så vi köpte dem, berättar Ingvar Vigstrand.
I dag säljs Isadora i fler än 6 000 butiker i Europa, USA och Japan.
Känner kunderna till att Isadora är ett svenskt märke?
− I vissa länder vill vi gärna visa upp att vi är ett svenskt företag medan vi i andra länder, framför allt inom Europa, håller en internationell profil.
− I vårt marknadsföringsmaterial har vi inte en flicka med långa blonda flätor som sitter på en blomsteräng, utan en tuff och självständig tjej.
Tillverkningen började i liten ­skala i Malmö hamn och redan i januari 1984 gick de första produkterna på export. Men 1987, fyra år efter lanseringen, totalförstördes lokalerna i en brand.
− Det var ett bakslag, det var det. Sextio personer stod på gatan. Men alla ställde upp, och en del av dem som var med finns fortfarande kvar i företaget.
Det tog nästan fyra år att bygga upp verksamheten igen. Företaget köpte mark på Bulltofta och fick även tag på lokaler i Schweiz. En stor del av tillverkningen sker fortfarande utanför Bern.
− Schweiz har en lång tradition av kvalitetskosmetika och vi har otroligt skickliga medarbetare där. En annan orsak till att vi valde just Schweiz var att klockindustrin gick på knäna vilket gav oss möjlighet att etablera vår verksamhet.
Ingvar Vigstrand föddes i Borås och flyttade som åttaåring till Malmö. Han är utbildad civilekonom och har jobbat med marknadsföring inom ­detaljhandeln i stort sett hela sitt ­yrkesverksamma liv.
Hur är det att som man jobba i en bransch som riktar sig till kvinnor?
− Det är en otroligt spännande bransch både när det gäller produktutveckling och marknadsföring. Jag har några få manliga kollegor men annars är vi ett kvinnodominerat företag. Jag tycker att det är väldigt ­roligt att jobba med konsumentprodukter och jag har fördelen att jobba med människor som dessutom tillhör vår målgrupp.
Ingvar Vigstrand vill gärna tona ner sin egen roll i företagets framgång. I stället framhäver han sina medarbetare och deras kunnande inom ­trender, mode och färger.
− Isadora är alltid i sällskap med de exklusiva märkena vilket jag tycker är roligt. Vi har haft en stark ställning på marknaden de senaste tjugo åren. Vår färgkänsla är vår styrka.
Efter nära trettio år som kapten på skutan har Ingvar Vigstrand så smått börjat att trappa ner. Hans tre döttrar har varit med på hela resan och sitter i dag på beslutsfattande positioner i företaget.
Styrelseuppdragen har under åren begränsats till de egna bolagen.
− Jag reser mycket och tiden jag har över vill jag gärna umgås med familjen.
Gå till toppen