Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Scen

Recension: Jekyll & Hyde

Carlhåkan Larsén ser en tudelad Jekyll & Hyde på Malmö Opera. "Det goda är att föreställningen är ok. Det onda att musikalen inte är särskilt lyckad."

Jekyll & Hyde (musikal)
Malmö Opera. Premiär 5.11
Musik: Frank Wildhorn. Text: Leslie Bricusse efter Robert Louis Stevenson. Svensk text: Calle Norlén, Myrra Malmberg.
Regi: Ronny Danielsson. Kapellmästare och arr: Jonas Nydesjö.
Scenografi: Lars Östbergh. Kostym: Annsofi Nyberg. Ljus: Hans-Åke Sjöquist.
I rollerna: Christer Nerfont, Malena Tuvung, Laila Adèle, Jörgen Düberg, Johan Wikström m fl.
Man får ta det onda med det goda. Ordspråket sammanfattar ”Jekyll & Hyde”. Gå gärna tillbaka till fredagens Sydsvenska Dagblad! Där utreder Per Svensson bakgrunden. Mer behöver inte sägas om etiken.
Nu gäller det Malmöoperans föreställning. Man frestas använda samma mall.
Det goda är att föreställningen är ok. Det onda att musikalen inte är särskilt lyckad. Upptakten är direkt seg och stycket belastas av pekoralistiska schabloner och spekulativa inslag. Scenens väldiga svängsoffa fungerar liksom ljusdesignen. Men bordellmiljö förblir ett billigt grepp.
Det onda är att musiken inte är speciellt uppfinningsrik och att sirapen flödar i kapp med skräckromantiken. Det goda är att musikalen ändå inte är av normal feel-good-typ.
Det goda och imponerande finns i uppsättningens kraftcentrum, titelrollerna. Man har bett lundensiske Christer Nerfont från Karlstad att demonstrera vad han presterat redan på Värmlandsoperan.
Det goda är då att Nerfont gör en intelligent tolkning, där rutinen ersatts av säker, inspirerad kvalitet. Jekyll och Hyde är utseendemässigt lika men röst och attityd skiljer. Den omvandlingen genomför Nerfont helt trovärdigt. Han har en slitstark stämma med stor lungkapacitet, variationsrikt använd. Dubbelnaturen flankeras av väl förvaltade dubbla primadonneroller: Malena Tuvungs strikta och Laila Adèles varma.
Det onda är som så ofta den förgrovande ljudförstärkningen. Men den kan ändras, ty föreställningen skall flyttas till alla Skånes större scener, från Ystad till Osby.
Det goda är att produktionen (med Helsingborgs stadsteater som partner, bl a bidrar Jörgen Düberg med en sympatisk advokat) är oväntat stor och ambitiös. Ensemblen omfattar ett dussin personer, ett halvdussin musiker befolkar orkestern. Så har regissören Ronny Danielsson kunnat visa en konstnärlig generositet, som Skåneregionen är värd men inte alltid fått.
Gå till toppen