Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Signalsystemet väntar på grönt ljus

Ännu återstår en viktig pusselbit för trafiken genom citytunneln. Signalsystemet är fortfarande inte godkänt.

Bild: Foto: Hussein El-Alawi
På söndag öppnar citytunneln för reguljär trafik, hittills har linjen bara testkörts. Men för att tidplanen ska hållas krävs att Transportstyrelsen godkänner signalsystemet, vilket myndigheten ännu inte gjort.
Det nya signalsystemet är förberett för ERTMS (European Railway Traffic Management System) som innebär att lokföraren får radiosignaler om hastighet, bromskurvor och den närmaste körbanan direkt till en panel inne i loket.
Lotta Brändström, som är verksamhetsområdeschef på Trafikverket, håller med om att tidsschemat är pressat och förklarar att det handlar om en kedja av dokument som ska granskas och godkännas.
– Men det är ofta så, man jobbar in i det sista med alla godkännanden. Vi har daglig kontakt med Transportstyrelsen och jag är helt lugn över att vi kommer att hinna, säger hon.
Lika säker är Anders Carlsson, som är ansvarig för Bangårdsprojektet i Malmö.
– Vi kommer att kunna köra i gång den tolfte. Visst, vi har inte alla papper än men vi har gjort egna tester i förra veckan och det gick bra. Det handlar om en invecklad anläggning med ett helt nytt signalsystem, säger han.
Hade det gått att snabba på processen?
– Nej.
Under veckans provkörningar används ett manuellt system tills dess att det nya signalsystemet kan tas i bruk.
Gå till toppen