Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Pendlingen fick seg start

Oredan var betydande när Citytunneln mötte sin första vardag. Tågen var inte i närheten av tidtabellen och stationsskyltar hittade på egna destinationer.

Luttrade passagerare tycktes dock ta röran med jämnmod.

– Man kan inte göra mycket åt det, sa Cecilia Persson när hon gått ombord det felskyltade Öresundståget.
Tågvärden Joe Whelan tyckte sig heller inte ha mött någon ilska hos passagerarna.
– Det är något nytt det här, sa han under sin promenad genom tåget som hade Helsingör som slutdestination.
Trafikverkets driftoperative chef Linus Eriksson var på förmiddagen trots allt nöjd.
– Tunneln fungerar vilket faktiskt är bra, sa han.
Han förklarar trasslet med inkörningsproblem och att vissa moment - som att ha rätt information på skyltarna - måste skötas manuellt.
– Senast om två veckor ska trafiken fungera normalt, sa Linus Eriksson.
När Sydsvenskan gav sig ut i måndagsmorgonens tågtrafik var något tåg mot Danmark försenat en kvart och ett annat 25 minuter. Spanjorskan Ana Labrador hade ingen absolut tid att passa när hon klev på i Lund och var lite fascinerad över både bristen på punktlighet och informationen på skyltarna.
– Jag trodde att trafiken fungerade här i norr, sa hon.
På Triangeln väntade bland andra Henrik Franzén på att få komma till jobbet på Amager.
– Jag bor i närheten och har sett fram emot tunneln, sa han. Och även om här är väldigt vackert är det ju en besvikelse att tåget inte kommer.
Men tåget kom. Dock inte fem över, som högtalarrösten sagt, utan fem i åtta. Men skulle det verkligen inte gå längre än till Hyllie, som skylten sa?
– Nej, det ska över bron, sa en passagerare ombord.
Trafikverkets Linus Eriksson förklarade trasslet med att tunneln är ny för alla som ska driva den. Därför glesades trafiken ut under måndagen och för att inte röra till det ännu mer stannade tågen från Ystad vid sin gamla station i Malmö, den vid Östervärn.
Under tisdagen ska dock Ystadstågen gå till Malmö C, är det tänkt.
– Vi har ett nytt trafikupplägg, en ny tidtabell som vi inte kunnat testa och hundra fler tåg än tidigare, sa Linus Eriksson. Men även om de två första veckorna blir en intrimningstid, så ska ingen tveka om att ta tåget.
Gå till toppen