Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sport

Så mycket julmat gör idrottarna av med

Sydsvenskan har kollat hur mycket julmat idrottare förbränner på sin sport.

MFF:s Agon Mehmeti, som ofta sägs vara tunn som en rögad ål, förbränner ungefär en halv ål under en fotbollsmatch.Bild: Arkiv: Patrick Persson och Pontus Tideman
En julskinka…
En sifferlek, och en lek med tanken. Visst. Man ska ju också komma ihåg att en elitidrottare genomför en hel del träning, inte bara en ibland tidsmässigt kort tävlingsprestation.
Sifferleken ger dock en liten fingervisning om hur kroppen fungerar. Män förbränner mer än kvinnor. Och ju högre syremängd som går åt desto mer energi krävs.
Sydsvenskan tog hjälp av Kenneth Riggberger, elittränare som fungerar som testledare på Malmö idrottsakademi, för att räkna fram och tillbaka. Han har testat elitaktiva i årtionden.
– Ta det för vad det är, men det ger en rätt bra bild av hur tuffa olika idrottsprestationer är, säger han.
Den hale ålen Agon Mehmeti i MFF kan äta en halv sådan efter en fotbollsmatch. Carl Söderberg i Redhawks en fläskkorv.
Allt bygger på att du förbränner 5 kcal per liter syre och minut. Det är formeln.
En Vasaloppsåkare ligger på sex liter i syreupptagningförmåga. Bowlaren Tomas Leandersson kring en liter i sin idrottsprestation, i princip viloläge.
Här ett räkneexempel med utgångspunkt i hur Jörgen Brink vann Vasaloppet:
6 liter x 5 kcal x 240 minuter ger 7200 kcal bränd energimängd på nio mils skidåkning.
= 20 liter julmust!
Det är bara att strunta i blåbärssoppan.
Leandersson: 1 liter x 5 kcal x 60 min = 300 kcal.
Två 33 cl julöl.
Går du snabbt, så att du blir rejält svettig i pannan och får upp lite flås, gör du kanske av med 10 kcal per minut. Då förbränner du två vörtbrödsskivor med ost på ett varv runt Pildammarna i Malmö. Tre kilometer. Utan smör.
– Upp till en timme, en och en halv, kör du idrottsprestationen på lagrad energi i muskulaturen. Sedan startar fettförbränningen, säger Riggberger.
Så ut och gå när du satt i dig ett julbord.
Själv måste jag vandra så där sju timmar, hela den ljusa delen av dagen, efter ett normalt intag av julens goda mat.
Nu är det väl inte direkt säsong, men tabellerna visar att långvarig låghaltig förbränning är det mest effektiva för att gå ner i vikt.
Under en golfrunda på fem timmar lämnar du två-tre hekto fett ute på banan.
Du kan knäcka så där 250 hasselnötter som Peter Hanson efter en match i Ryder Cup.
Håll till godo!

Så här mycket julmat förbränner idrottarna när de tävlar

Här kan du se vilken mängd liter syre per minut och kalorier som går åt under olika idrottares prestationer och hur mycket det motsvarar i olika rätter på julbordet.
Anja Pärson: Slalom i 1 min, 3 liter/minut, 15 kcal=2 msk brunkål
Usain Bolt: 100 m i 10 sek, 2 liter/minut, 2 kcal=3 salladsblad
Jörgen Brink: Vasaloppsvinnare, 90 km i 4 tim, 3 liter/minut, 7200 kcal=250 köttbullar eller 20 liter julmust
Charlotte Kalla: Skidor, 10 km i 30 min, 4 liter/minut, 600 kcal=5 revbensspjäll.
Isabellah Andersson: Maraton i 2 tim 30 min, 4 liter/minut, 3 000 kcal=100 skivor julskinka (2,5 kg julskinka)
Peter Hanson: Ryder Cupspelare i 5 tim, 2 liter/minut, 3 000 kcal=Knäcka 250 hasselnötter
Alberto Contador: Cykel, Tour de France-etapp i 6 tim, 4 liter/minut, 7 200 kcal=200 potatisar (10 kg).
Agon Mehmeti: Fotboll i 90 min, 2,5 liter/minut, 1 200 kcal=En halv rögad ål.
Therese Sjögran: Fotboll i 90 min, 2,5 liter/minut, 1 200 kcal=25 prinskorvar
Caroline Wozniacki: Tennis i 2 tim, 2 liter/minut, 1 200 kcal=1 kg risgrynsgröt
Carl Söderberg: Ishockey i 1 tim, 2 liter/minut, 600 kcal=1 fläskkorv
Therese Alshammar: Simning 50 m fritt i 25 sek, 2 liter/minut, 4 kcal=1 munsbit lutfisk
Tomas Leandersson: Bowling Super Six-final i 60 min, 1 liter/minut, 300 kcal=10 knäck
Klara Svensson: Boxning i 10 min,3 liter/minut, 150 kcal=2 muggar glögg
Helena Ekholm: Skidskytte, 15 km distans i 45 min, 4 liter/minut, 900 kcal=20 ischoklad
Sabina Jacobsen: Handboll i 60 min, 2 liter/minut, 600 kcal=25 små pepparkakshjärtan
Du själv: Promenad i 1 tim,1,5 liter/minut, 450 kcal=4 vörtbrödsmackor med ost

Julmatens energi

Här kan du se hur länge du måste titta på tv, gå eller springa för att förbränna mat och dryck från julbordet:

Potatis 2 st: Titta på tv 19 min, gå 10 min, springa 5 min.

Ägg, kokt 4 halvor: Titta på tv 40 min, gå 20 min, springa 10 min.

Lax, gravad 5 skivor: Titta på tv 48 min. gå 24 min, springa 12 min.

Gravlaxsås 6 msk: Titta på tv 148 min, gå 74 min, springa 37 min.

Sillsallad 4 msk: Titta på tv 64 min, gå 32 min, springa 16 min.

Sill, inlagd 15 bitar : Titta på tv 60 min, gå 30 min, springa 15 min.

Ål, rökt 3 bitar: Titta på tv 86 min, gå 43 min, springa 22 min.

Lutfisk 5 msk: Titta på tv 14 min. gå 7 min, springa 4 min.

Senapssås 6 msk: Titta på tv 36 min, gå 18 min, springa 9 min.

Jansson frestelse 4 msk: Titta på tv 44 min, gå 22 min, springa 11 min.

Ost, 31% 10 skivor: Titta på tv 106 min, gå 53 min, springa 27 min.

Vörtbröd 4 skivor: Titta på tv 72 min, gå 36 min, springa 18 min.

Grönsallad 1/2 huvud: Titta på tv 4 min, gå 2 min, springa 1 min.

Brunkål 4 msk: Titta på tv 8 min, gå 4 min, springa 2 min.

Rödkål 4 msk: Titta på tv 8 min, gå 4 min, springa 2 min.

Köttbullar 8 st: Titta på tv 60 min, gå 29 min, springa 15 min.

Kokt skinka 4 skivor: Titta på tv 34 min, gå 17 min, springa 9 min.

Revbensspjäll 2 små: Titta på tv 72 min, gå 36 min, springa 18 min.

Fläskkorv 3 skivor : Titta på tv 66 min, gå 33 min, springa 17 min.

Prinskorv 5 st: Titta på tv 72 min, gå 36 min, springa 18 min.

Leverkorv 6 skivor: Titta på tv 76 min, gå 38 min, springa 19 min.

Pressylta 5 skivor: Titta på tv 80 min, gå 40 min, springa 20 min.

Rödbetor 5 skivor: Titta på tv 16 min, gå 8 min, springa 4 min.

Risgrynsgröt 5 msk: Titta på tv 26 min, gå 13 min, springa 7 min.

Ris à la Malta 5 msk: Titta på tv 54 min, gå 27 min, springa 14 min.

Klenäter 4 st: Titta på tv 112 min, gå 56 min, springa 28 min.

Clementin 2 st: Titta på tv 13 min, gå 6 min, springa 3 min.

Pepparkakor 20 hjärtan: Titta på tv 120 min, gå 60 min, springa 30 min.

Hasselnötter 60 st: Titta på tv 170 min, gå 85 min, springa 43 min.

Knäck 15 formar: Titta på tv 128 min, gå 64 min, springa 32 min.

Ischoklad 15 formar: Titta på tv 176 min. gå 88 min, springa 44 min.

Julmust 1 dl: Titta på tv 10 min, gå 5 min, springa 3 min.

Julöl, 3,5% 1 dl: Titta på tv 10 min, gå 5 min, springa 3 min.

Brännvin, kryddat 3 snapsar: Titta på tv 58 min, gå 29 min, springa 15 min.

Glögg, starkvin 1 dl: Titta på tv 48 min, gå 24 min, springa 12 min.

Tabellen är grovt schematiskt. Kaloriförbränning varierar från person till person. Det beror på syreupptagningen. En liter syre förbränner 5 kcal per minut. Vi satsade på tre liters syreupptagning per minut vid löpning, en och en halv liter vid rask gång och 0,75 liter vid normalt beteendemönster framför Kalle Anka på tv.

Kom ihåg 1:

Somnar du så blir förbränningen bara en tredjedel. Så håll dig vaken efter julmiddagen!

Kom ihåg 2:

Stirra dig inte blind på kaloritabellen.

Fettet är boven i dramat när det handlar om att lägga på hull under julmånaden. Sex hasselnötter motsvarar i fettmängd en jultallrik med 100 gram skinka, lite brunkål och två potatisar.

Gå till toppen