Mat & Dryck

Kapselkaffe rykande het trend

Det är enkelt, men dyrt. Och inte särskilt bra för miljön. Trots det är trenden både stark och het – allt fler svenskar dricker kapselkaffe.

Kapselkaffe blir allt populärare bland svenskar.Bild: Foto: Scanpix
– Det är väldigt mycket fokus på kapslar nu, säger Mikael Sjöblom, försäljningschef på e-handelsbolaget Tretti.
I kategorin espressobryggare är kapselmaskinerna numera klart populärast. Förmodligen är det enkelheten som lockar – man bara trycker ner en kapsel i maskinen och ut kommer en kopp rykande het espresso.
– Jag tror att det är faktorn bakom framgången. Så kapslarna är nog här för att stanna, säger Sjöblom.
Han menar att den låga kostnaden för själva kapselmaskinen, jämfört med andra espressomaskiner, innebär att "fler vågar ge sig in i espressons värld".
Men alla gläds inte åt trenden.
– Det verkar extremt otidsenligt att 2011, när miljöfrågan går på högvarv i samhället, börja med engångsförpackningar av icke förnybart material (aluminium). Jag kan bara hoppas att de slutar, säger Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson.
Marknadsledande Nespressos kapslar är sedan en tid möjliga att återvinna. Men hur stor andel som verkligen tas med till sopstationen är oklart.
– Det ser vi inte riktigt än. Men jag tror att det kan vara ganska vanligt. Nespresso marknadsför det här ganska rejält mot sina kunder, säger Peter Ingvarsson, informationschef på Förpacknings- och tidningsinsamlingen.

Fakta: Kostar 3–4 kronor per kopp

Vanligt bryggkaffe kostar 50–60 öre per kopp, räknat på ett kilopris på 70–80 kronor för kaffet och att varje kilo räcker till drygt 130 koppar.
Kapselkaffet är betydligt dyrare. Nespresso tar 3:20–3:50 kronor per kapsel, Tassimo-kaffe kostar på nätet 57:90 kronor för 16 kapslar och OBH Nordicas kaffemärke Martello kostar cirka 99 kronor per påse med 30 kapslar. (TT)
Gå till toppen