Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Sluttande bänkar ”avlutas”

Det är svårt att sitta på Citytunnelns nya bänkar, som också DO-anmälts. Men mänskligare lutning är på väg.

Bild: Foto (beskuret): Linda Axelsson
Malmö stad äger Citytunnelns station Triangeln. Bänkarna där lutar för att inte locka uteliggare eller andra att bli kvar på bänken för länge.
Flera personer har hört av sig till Sydsvenskan och klagat över bänkarna.
– Man kan ju inte ens sitta där mellan två tåg, säger en person till Sydsvenskan.
En Malmöbo har gått längre och anmält sofforna till DO, diskrimineringsombudsmannen.
– Soffan funkade inte för mig på grund av en mindre knäskada. I andra sammanhang är jag inte funktionshindrad, säger Erik Vestman.
Han konstaterar att soffan kräver att man håller emot med benen för att inte kana av det extremt lutande sätet. Äldre och rörelsehindrade kanske inte kan det och barn når inte ned.
I Malmö stads policydokument för sittplatser står det ”sittplatserna skall vara tillgängliga för alla, d v s att de skall vara bra för personer med rörelsehinder att sitta på och enkla att komma upp ur”.
Samma syn har Wolfgang Liepack, gatukontorets projektledare för Triangeln-stationen.
– När de kom, rätt sent, blev jag överraskad av hur mycket bänkarna lutade. Vi ville ju att de skulle vara anpassade för handikappade. Det var också därför vi hade beställt rygg- och armstöd.
Gatukontoret och samorganisationen för bland annat rörelsehindrade har gjort en gemensam syn av bänkarna. Det kom kritik mot bänkarna.
– Vi har redan börjat bygga om dem. Den som står närmast Tandläkarhögskolan har fått lutningen på sittbrädan halverad. Den närmaste veckan går vi vidare med resten, säger Wolfgang Liepack.
På tågstationen under Kastrups flygplats har bänkar med samma lutning stått i flera år.
– Och de är ju populära, hävdar Wolfgang Liepack.
Även på Malmö C finns de nya bänkarna.
Gå till toppen