Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Ondskan tog Håfström till Hollywood

Mikael Håfström är Lunds egen stjärnregissör. Hans ”Ritualen” gick rakt in på förstaplatsen på USA:s biotopp. Men nuförtiden har han sällan tid att komma hem. – Det här är första gången på ett år som jag är i Sverige. Men Lund finns alltid i mitt hjärta.

Mikael Håfström har tagit sig från charkdisken i 80-talssåpan ”Varuhuset” till filmtoppen i Hollywood. Samtidigt är han något av en doldis på hemmaplan, betydligt mindre känd än exilregissörskollegan Lasse Hallström.
Kanske beror det på att Mikael Håfströms tid i det svenska rampljuset var förhållandevis kort.
Han lämnade Lund i tjugoårsåldern för att plugga filmvetenskap i Stockholm. Där fick han kontakt med SVT och inledde en stabil, men anonym, karriär som manusförfattare och tv-regissör. Sedan lossnade allt.
Långfilmsdebuten, ”Leva livet” (2001), Guldbaggebelönades i flera kategorier. Och redan den andra filmen, ”Ondskan” (2003), blev en av svensk films stora framgångssagor. Den Oscarsnominerades, såldes till 130 länder och blev regissörens trampolin ut i världen. Då var han 43 år gammal.
– ”Ondskan” blev väldigt populär i USA, och jag började få erbjudanden. Men det var bra att jag hade så mycket erfarenhet när jag började jobba i det amerikanska systemet. Det är krävande. Det är många människor man måste hantera. Det hade varit svårare om jag varit 22 år.
I Hollywood har Mikael Håfström gjort Jennifer Aniston-thrillern ”Derailed” (2005), John Cusack-skräckisen ”1408” (2007) och nu återigen en skräckfilm, ”Ritualen”, med Anthony Hopkins. Samtliga har varit kommersiellt framgångsrika. En fjärde film, 40-talsthrillern ”Shanghai”, har än så länge bara släppts på den asiatiska marknaden, men den får snart premiär i USA.
”Ritualen”, som hade svensk biopremiär i fredags, är en skräckfilm som skildrar hur en tvivlande katolsk präst (Colin O’Donoghue) skickas till Vatikanen för att genomgå en kurs i exorcism. Där möter han en veteran i demonutdrivning (Anthony Hopkins). Mikael Håfström är medveten om att filmen kommer att jämföras med klassikern ”Exorcisten”.
– Ja, men man kan ju inte sluta göra gangsterfilm bara för att Coppola gjorde ”Gudfadern”. Jag är ett stort fan av ”Exorcisten”, den är fortfarande en väldigt stark film, men ”Ritualen” är mer en psykologisk thriller. Och den har en verklighetsanknytning eftersom Vatikanen faktiskt har en skola för exorcister.
Filmen spelades in i Rom och Budapest. Det var första gången Mikael Håfström arbetade med Anthony Hopkins, som han själv håller för en av världens främsta skådespelare.
– Han var väldigt enkel att ha att göra med. Proffsig, kunde sina repliker, kom i tid och berättade många historier. Det var en bra stämning. Vi skrattade mycket – det är viktigt när man gör en film med ett mörkt tema.
Alla Mikael Håfströms Hollywoodfilmer har mötts av blandad, och ibland usel, kritik. Så även ”Ritualen”. Men det tar han med jämnmod.
– För mig är det viktigt att filmen hittar sin publik. Man kan inte tillfredsställa alla. Många förväntade sig nog att ”Ritualen” skulle vara en mer renodlad skräckfilm och blev kanske besvikna. Å andra sidan uppskattar många just att den inte är det. Filmen är faktiskt väldigt populär i Sydamerika och har legat etta i Mexiko ett par veckor nu. Det är en genre och ett tema som de är intresserade av.
– De filmer som jag gjort har inte varit extremt dyra med Hollywood-mått mätt. Det är en fördel, för det gör folk mindre stressade. Om budgeten kommer upp i 100 miljoner dollar är alla skitnervösa. Mina filmer har kostat ungefär 25–30 miljoner, och de pengarna är ganska lätta att få tillbaka eftersom man har hela världen som marknad.
Det är många svenskar som försöker sig på en utländsk filmkarriär just nu. Från skådespelare som Alexander Skarsgård och Noomi Rapace till regissörer som Daniel Espinosa och Tomas Alfredson. Vad är din förklaring till trenden?
– Jag får mycket frågor från amerikanska journalister om svenskarna i Hollywood. Att så många kommer just nu beror dels på framgångarna för Millenniumfilmerna och ”Låt den rätte komma in”, men dels på att folk inser att det inte är så märkvärdigt att jobba utanför Sverige. Och framgång föder framgång. Det är kul att inte vara ensam svensk. Nu när jag gjorde efterarbete på ”Ritualen” i Los Angeles umgicks jag en hel del med Alexander Skarsgård.
Du bor i London sedan fem år. Varför inte Los Angeles?
– Man måste ha en bas någonstans och just nu är London ett bra ställe. Man måste absolut inte bo i Hollywood, bara man åker dit ibland och har möten. Det är nog viktigare om man är skådespelare och läser för roller. Man är hela tiden på resande fot i det här yrket. Men jag hinner inte vara i Sverige så mycket, även om min mamma bor i Lund.
”Ritualen” går på biorepertoaren i Malmö och Lund.
Född 1960. Började sin karriär på 80-talet som manusförfattare på tv-serier som ”Varuhuset” och ”Storstad”. Sadlade sedan om till tv-regissör och gjorde bland annat ”Hassel – De giriga” (1992) och ”Vendetta” (1996). Inledde långfilmskarriären 2001 med ”Leva Livet” och fick ett stort genombrott med ”Ondskan” (2003). Därefter har han regisserat fyra filmer i Hollywood: ”Derailed” (2005), ”1408” (2007), ”Shanghai” (2010) – och nu senast bioaktuella ”Ritualen”.
Gå till toppen