Danmark

Dansk tågskandal kan sprida sig

En tågskandal, som redan kostat den danske DSB-chefen Sören Eriksen jobbet, hotar att sprida sig till Sverige.

Bild: Arkivfoto: Bosse Nilsson
DSB har pumpat in mångmiljonbelopp i dotterbolaget DSB First – skattepengar som hjälpt DSB First att driva tågtrafik i Sydsverige. Nu hotas det dansk-brittiska DSB First av konkurs. Bolaget har en jätteskuld till DSB och tjänar inga pengar.
– Då ligger konkurs nära, säger Dansk Folkepartis trafikpolitiske talesman Kim Christensen till nyhetsbyrån Ritzau.
De svenska trafikhuvudmännen i Öresundstågssystemet begär nu att få klarhet i vad som händer DSB Firsts och DSB:s verksamhet.
De sex huvudmännen begär en skriftlig uppgörelse om den uppkomna situationen. Men man vill också ha ett möte, i början av nästa vecka, med danskarna.
Från svensk sida anses läget vara klart oroande och därför vill de sex trafikhuvudmännen ha en dialog för att säkerställa att trafiken i tågsystemet även i fortsättningen kan bedrivas enligt det avtal som finns.
Det var 2007 som DSB First vann mångmiljardkontraktet för trafiken på Kystbanen i Danmark och trafik i Sydsverige. Fyra bolag var med i striden. SJ och brittiska Arriva var 35 respektive 30 procent dyrare än DSB First. Deutsche Bahn var obetydligt dyrare.
SJ-chefen Jan Forsberg har hela tiden hävdat att DSB:s och Deutsche Bahns expansionsplaner byggt på att dra nytta av danska och tyska skattepengar.
Om DSB First går i konkurs kan det sluta med att det inte finns någon som kan driva Öresundstrafiken.
Läs alla artiklar om: DSB First
Gå till toppen