Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Tågbolag har använt skattepengar illegalt

Öresundstågen skakas av en ekonomisk skandal som kan sluta med att tågoperatören DSB First går i konkurs eller på annat sätt tvingas bort från regiontrafiken kring Öresund.

Påhittade intäkter, saltade internräkningar, rabatterad personal ...
I Danmark avslöjas det dag för dag nya uppgifter om hur statliga DSB och dess dotterbolag DSB First bluffat sig fram för att köra regiontåg på Själland och i Sydsverige. Med kreativ bokföring har DSB First utnyttjat danska skattepengar för att köra tåg i Sverige.
Sedan drygt två år kör DSB First tåg på dansk och svensk sida av Sundet. Det dansk-skotska bolaget får 325 miljoner kronor per år av Skånetrafiken för att köra tåg i Skåne och Blekinge – samt 435 miljoner kronor av danska staten för att köra Öresundståg på Själland.
Trafiken drivs på kommersiella villkor – utan svenskt eller danskt statsstöd. Men DSB First har i smyg fått danska skattepengar via moderbolaget DSB.
Rigsrevisionen slår i en granskning fast att DSB och DSB First åsidosatt den fria konkurrensen och använt sig av danska skattepengar på ett sätt som går emot både danska, svenska och EU:s lagar.
– Det har gjorts olagliga överföringar mellan de två bolagen. Danska skattebetalare har betalat för att DSB kör tåg i Sverige, säger Venstrepolitikern Kristian Pihl Lorenzen, ledamot i folketingets trafikutskott.
Skandalen har lett till att den danska regeringen sparkat DSB-chefen Søren Eriksen, beställt nya revisioner som kan spegla falsarierna, förbjudit DSB att ge sig in i nya utlandsaffärer samt anmält DSB och DSB First till EU-kommissionen för misstänkt konkurrensbrott.
Dessutom har DSB beställt en oberoende granskning av bolagets uppköp av DSB Firsts tågverkstad för att få veta om transaktionen kan vara kriminell.
Det är helt klart att skandalen får stora konsekvenser för järnvägstrafiken i Skåne och på Själland, men ännu kan ingen förutse de exakta följderna.
EU-kommissionen kan besluta om mångmiljonböter för de inblandade bolagen. Hela upphandlingen av Öresundstågen kanske görs om.
När DSB reviderar sina räkenskaper kan DSB First bli helt bankrutt.
Skandalen kan sluta med att DSB First måste ge upp som operatör av Öresundstågen. Det påverkar i så fall tusentals resenärer som dagligen pendlar mellan Helsingör, Köpenhamn, Malmö, Helsingborg, Hässleholm, Halmstad, Kristianstad, Karlskrona, Växjö och Göteborg.
Den danska regeringen lär i ett sådant läge knappast vara intresserad av att låta ett och samma bolag sköta tågtrafiken på ömse sidor av Öresund. Danskarna vill främst få en bra trafik mellan Kastrup och Helsingör.
Också på skånsk sida av bron skapar skandalen osäkerhet. DSB First har option på att ta hand om Öresundstågen ända till 2017 – givet att man sköter dagens trafik på ett bra sätt. Men skulle bolaget vara på väg att upplösas har DSB First inget intresse av att imponera som operatör.
Det innebär på kort sikt en risk för att Öresundstågens resenärer drabbas av sena och inställda tåg samt brist på ombordpersonal. På längre sikt finns det en risk att tågdriften – och därmed tågbiljetterna – blir dyrare.
Gå till toppen