Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Könsstereotypa barntidningar upprör

"Sluta begränsa våra barn!" skriver Olika förlag i ett upprop.

I maj lanserar Malmöbaserade Egmont Kärnan två "småsyskon"till tjejtidningen Julia och fotbollstidningen Goal: Emma och Goal Junior. I pressutskicket står det att Emma vänder sig till flickor mellan 6 och 9 år. Den beskrivs som "pysslig och tjejig med fokus på kreativitet och kunskap på ett charmigt och glatt sätt". Goal Junior är en "cool fotbollstidning" som ska tilltala "fotbollstokiga killar" mellan 6 och 10 år. Tidningen presenterar fakta och bilder om fotbollsstjärnorna och deras lag "på ett fräckt och explosivt sätt" .
Tidningarna får nu hård kritik från krönikörer och privatpersoner på nätet. Bland annat har Olika förlag, som har som affärsidé att ge ut böcker som utmanar och breddar traditionella könsroller, startat ett upprop.
– Vi tycker att det är tråkigt att man i Sverige 2011 ger ut tidningar som är så tydligt riktade till flickor och pojkar och delar på barnen på det sättet. Vi tycker att det inte hör vår samtid till, säger Marie Tomicic, forskare och grundare av Olika förlag.
Uppropet med rubriken "Skäms Egmont! Sluta begränsa våra barn" startade i torsdags förmiddag och hade på fredagen vid femtontiden 1946 underskrifter. Bland andra har debattören och politikern Gudrun Schyman skrivit under.
Personerna bakom uppropet vill att även pojkar som tycker om söta djur och pyssel ska kunna känna sig inkluderade i en tidning som handlar om det och att flickor som tycker om fotboll ska kunna känna igen i en fotbollstidning. De "vill att tidningarna ska sluta utgå från förlegade och förminskande traditionella könsroller som skapar färre möjligheter för både flickor och pojkar".
I Goal Junior är den enda kvinna som förekommer en arg mamma i en tecknad serie.
Men Egmont Kärnan menar att tidningarna riktar sig till både flickor och pojkar, trots att det står annat i pressutskicket.
– Det är olyckliga formuleringar för det är inte alls så vi tänker. Vi exkluderar absolut ingen att läsa våra tidningar för det vore bara dumt som ett förlag. VI vill ha så många läsare som möjligt, säger Linda Nehlstedt, affärsområdeschef på Egmont Kärnan.
Hon tycker inte att tidningarna är könsstereotypa.
– Det är inte vår bedömning. Vi ser gärna att alla är välkomna att läsa våra magasin.
Tidningarna är resultaten från de fokusgrupper som Egmont Kärnan har haft med barn och föräldrar.
– Det var där vi initierade en önskan från barnen att de hade kunnat tänka sig de här magasinen, säger Linda Nehlstedt.
Men Marie Tomicic på Olika förlag tycker inte att man kan utgå från vad barnen vill ha.
– En sådan maktfaktor som Egmont, som äger nio tidningar och sexton serietidningar som riktas till barn och unga, måste också ta ett annat ansvar för vilket samhälle man vill ha, säger hon.
Gå till toppen