Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Familj

Vill lämna publiken undrande

Hon kom till teatern för att bli en bättre människa och dras till pjäser som är irrationella och ambivalenta. Snart är regissören Åsa Melldahl tillbaka i sitt älskade Malmö.

Regissören Åsa Melldahl gillar erotiska och sensuella teaterpjäser snarare än moraliserande. Nästa år sätter hon upp en opera i Malmö. Foto: Kent Hult
STOCKHOLM. Regissörer är normalt sett inga speciellt publika personer. Om man undantar Ingmar Bergman och några till, känner vi dem framför allt genom deras uppsättningar, om deras personer vet vi sällan mycket.
Så när jag nu sitter med Åsa Melldahl framför mig på ett Stockholmskonditori, pockar frågan på svar:
Vad är du för en?
Hon börjar berätta. Fram tonar en duktig flicka, som efter en ambulerande barndom (pappa var en orolig själ) blev ordförande i gymnasiets kulturförening, läste korr på Smålandsposten på helgerna och jobbade som volontär på Borås Tidning på loven.
– Och så spelade jag fiol och amatörteater och sydde alla mina kläder själv, tillägger hon och brister ut i skratt, men hon skojar inte.
Den unga Åsa hade egentligen tänkt bli journalist, som sin far. Men hon sadlade tidigt om till teatern för att hon, som hon uttrycker det, ville bli en bättre människa.
Qué?, säger jag.
Jo, förklarar hon, ett jobb om ”Tre trillingtrios i Sjuhäradsbygden” fick henne att inse att journalistiken hade en skadlig inverkan på hennes moral.
– Trillingarnas föräldrar ville inte att de skulle bli omskrivna. Men jag manipulerade mig fram, ljög och utpressade.
– Efteråt tänkte jag: så här ser det här jobbet ut, och så kan jag inte hålla på.
En konstpaus, och hon tillägger:
– Det tog längre tid att förlora oskulden när det gäller teater.
För publiken i Malmö är Åsa Melldahl ett bekant namn efter en lång rad uppsättningar på både Malmö dramatiska teater och Malmöoperan: Mozarts ”Così fan tutte” och ”Figaros bröllop”, Ibsendramat ”Samhällets stöttepelare”, musikalen ”South Pacific” och många andra.
Men Åsa Melldahls relation med Malmö började redan på 1970-talet när hon kom till stan för att börja på Statens scenskola.
Hon blev tvärförälskad i ljuset, vattnet, Ribban och, inte minst, doften av indus­tri och folkblandning.
Mötet med utbildningen var inte lika lyckat.
– Vi var väldigt politiserade. De visste inte riktigt vad de skulle göra med oss, sammanfattar hon.
Någon långvarig skådespelarkarriär blev det inte heller. Något år på Riks­teatern, tre på Unga Klara, några småroller i filmer. Höjdpunkten var huvudrollen i ”En doft av honung” på Unga Klara.
Nej, det fick bli regi i stället. Många uppsättningar har det blivit. Ber man Åsa Melldahl om karriärens fem-i-topp, väljer hon Sofi Oksanens ”Utrensning”, med premiär på Stockholms stadsteater i januari i år, Witold Gombrowicz ”Iwona, Prinsessa av Bourgogne” på Radioteatern, Jonas Forssell-operorna ”Hästen och gossen” på Norrlandsoperan och ”Death and the Maiden” på Malmö opera och Ibsens ”Ett dockhem” på Uppsala stadsteater i höstas.
Genusperspektivet är alltid närvarande i hennes uppsättningar. Hon skyr det moraliserande, dras till det erotiska och sensuella och tänder på pjäser som är irrationella och ambivalenta.
– Jag vill att man ska vara undrande och förvånad, säger hon. Även jag.
Åsa Melldahl är en drivande kraft, som själv sätter i gång projekt. Fyra av Jonas Forssells operor har tillkommit på hennes initiativ, till exempel. Och eftersom teatrarna, som hon säger, inte precis öser Tjechov, Strindberg och Shakespeare över henne, skriver hon ofta egna manus.
Åtskilliga är de böcker hon har dramatiserat för scenerna eller Radioteatern där hon för övrigt var chef i fem år och numera är anställd som regissör och dramaturg.
Hennes kärlek till operan är grundmurad. Fast relationen fick en skakig start.
Medan teet i hennes kopp svalnar berättar Åsa Melldahl om sitt första besök på Kungliga operan i Stockholm. På programmet: ”Lille Petters resa till månen”.
Vilket som var mest skrämmande är oklart, alla människorna, allt guldet eller den där läskiga ollonborren som flög över scenen, men livrädd var hon.
Hennes liv vid teatern har varit hopp-hopp från uppsättning till uppsättning, flitig som ett bi.
– Men jag har blivit mycket segare på senare år, försäkrar hon.
Just nu jobbar hon med en radioteateruppsättning av Jean Rhys ”Sargasso­havet”. I höst ska hon bland annat regissera musikal­versionen av Katarina Mazzettis succéroman ”Grabben i graven bredvid” på Norrbottensteatern.
Och hennes kärlekssaga med Malmö fortsätter. Vintern 2012 återvänder Åsa Melldahl till stan för att sätta upp ännu en opera – tills vidare hemligt vilken.
Gör: Regissör, dramaturg.
Född: I Munkfors.
Bor: I villa i Älvsjö utanför Stockholm.
Familj: Maken Ola Holmgren, barnen Samuel, 31, och Agnes, 28 år.
Läser: Är just nu inne i en Iris Murdoch-period.
Lyssnar på: P1.
Sport & Fritid: Gymmar, promenerar och cyklar.
Aktuell: Fyller 60 år på söndag den 8 maj.
Gå till toppen