Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Hämndbegäret driver Gynning

Det är hämndbegär som driver Carolina Gynning som entreprenör. I maj utökar hon sin företagsverksamhet på tre plan: Hon debuterar som romanförfattare, glasdesigner och som huvudrollsinnehavare i en film. – Jag följer min magkänsla, säger hon.

Vi träffas i samband med att hon ställer ut sina tavlor på Ystad Saltsjöbad.
– Jag väljer att inte ställa ut på galleri. Det här drar mycket mer folk. Gallerister tar dessutom alldeles för mycket i provision. Jag är affärskvinna och vill inte ge bort femtio procent.
Konsten utgör hälften av omsättningen, eller runt två miljoner kronor, i hennes aktiebolag Gynning Productions som startade 2007. Mamma Agneta Gynning, som också sitter i styrelsen för dotterns bolag, har hand om konstförsäljningen. Under utställningen i Ystad sålde alla tavlor slut, för totalt 1,2 miljoner kronor.
– Konsten började som en hobby. Jag har inspirerats av min mamma som alltid varit konstnär. Man blir stolt när någon vill betala för något som ligger så nära en själv.
Författarskapet är en annan stor del av Carolina Gynnings företag. Hon har tidigare kommit ut med två självbiografier. Den 9 maj släpps hennes romandebut, deckaren "Laura – flickan från havet". Idén fick hon efter att ha träffat Jens Lapidus, bästsäljande författare till bland annat "Snabba Cash".
– Jag tänkte "Snabba Cash" för tjejer. Den världen har ju jag rört mig i, på Stureplan. Hur är det med kvinnorna som lever på samma ställe? Dem ville jag ta hand om.
Hon beskriver sin deckargenre som "dirty crime".
– Det är en väldigt smutsig värld. Kvinnor i den världen utsätts för väldigt mycket skit.
Hon läser inte ofta deckare själv, men är medveten om dagens stora konkurrens om deckarläsarna.
– Ja, den är stenhård. Man jag är en människa som försöker se positivt på saker och ting. Jag försöker tänka att det här ska gå jävligt bra, säger hon och skrattar högt.
Drivkraften för Carolina Gynning är - hämnd.
- Hämnd mot alla som var dumma mot mig. När jag gick i sjuan tyckte tjejerna i nian att jag var pest.
Och efter att ha varit med och vunnit dokusåpan Big Brother 2004 tyckte hon att många såg ner på henne och stämplade henne som en korkad bimbo.
- Jag ville hämnas på alla som tyckte illa om mig. Ni ska få se! Jag vet att jag inte är någon som inte kan något eller inte vill något. Jag är och har alltid varit en driven person.
För Carolina Gynning har det alltid varit självklart att vara sin egen, att ha företag i stället för att vara anställd.
– Jag gillar inte att vara låst eller när någon ska bestämma över mig.
Hon jobbar för att vara "en rakbladsvass affärskvinna".
– Man vill ju ha en jävla kontroll på det man gör och levererar. Det är det jag menar med det.
Magkänslan styr de val hon hittills gjort i företaget.
– Jag får förslag hela tiden om att utöka min verksamhet åt alla möjliga håll. Känns det bra, gör jag det. Känns det inte bra, gör jag det inte.
Nyligen fick hon till exempel ett erbjudande från ett klädföretag som ville göra kläder i hennes namn. Det tackade hon nej till.
– Jag är rädd att det ska komma in en vd i mitt bolag som ska bestämma något som inte känns rätt. Jag tror på att växa sakta.
Bloggen gynning.net ser hon som en anslagstavla för sig själv. Hon funderar en lång stund innan hon svarar på frågan hur hon vill beskriva varumärket Carolina Gynning.
- Att gå sin egen väg, att vara stark som kvinna och våga – mycket det här med girl power, säger hon till slut.
Bloggen tjänar hon inte några pengar på och det är ett medvetet val.
- Jag gillar inte den där bloggkulturen där man gör reklam för saker man egentligen inte gillar, eller har annonser man egentligen inte står för. Jag skulle kunna tjäna mycket pengar på bloggen, men då känns det som om den skulle bli för kommersiell. Jag vill inte smutsa ner den.
I slutet av maj släpps en glasserie som Carolina Gynning designat för Cervera. Ungefär samtidigt börjar inspelningarna av filmen "Blondie" där hon har en huvudroll.
- Jag går och tränar på att inte tala skånska. Det är ganska svårt.
Mellan 2008 och 2009 dubblerades både omsättning och resultat i Gynning Productions till drygt fyra respektive 1,1 miljoner kronor. Hittills har Carolina Gynning använt vinsterna till att bygga upp företagets buffert, men nu har hon fått rådet att investera där hon kan få mer avkastning.
- Men där är jag också ganska försiktig. Det kanske inte stämmer överens med bilden av mig själv, med den där kaxigheten jag har.
Fast tjäna pengar är viktigt.
-Självklart, så mycket tid man lägger ner på att kämpa. Jag har alltid varit besatt av vackra saker och vill kunna köpa det själv.
Gå till toppen