Lund

"De kan teknik, inte trafik"

Lunds universitets rektor Per Eriksson vill ha elbussar istället för spårvagn. Men trafikplaneraren ifrågasätter kompetensen.

Trafikplanerare Christer Ljungberg ifrågasätter rektor Per ­Eriksson och professor Mats Alakülas utspel om spårvagnar.Bild: Arkiv: Rolf Olsson
– De kan teknik, inte trafik, säger Christer Ljungberg. –  Alldeles okunniga är vi inte även om det inte är min specialgren, kontrar rektor Per Eriksson.
Lunds kommun arbetar för att få spårvagn till Lund men Lunds universitets höjdare ifrågasätter spårvägsplanerna. Styrelse­ordförande Allan Larsson skickar mejl till bekanta i universitetsvärlden och framhåller ett elbuss­projekt i Boston. Universitets rektor Per Eriksson och LTH-professorn Mata Alaküla skriver insändare i vilken de vill lägga spårvagnsutredningen på is och istället talar sig varma för elbussar med induktionsteknik.
Det sistnämnda har fått trafik- och samhällsplaneraren Christer Ljungberg att reagera.
– Ingen av de här två herrarna kan trafik, de kan teknik. Och det är en jättestor skillnad i kunskap. Det är precis som det finns en sorts förakt för den kunskapen, säger Christer Ljungberg som är vd för på företaget Trivector som är inblandat i Lunds spårvagnsutredning.
Christer Ljungberg kal­lar Erikssons och Alakülas inlägg för en ”attack” och partsinlaga.
Som utredare är du själv inte helt opartisk i frågan?
– Vi har gjort spårvagnsutredningar för elva olika städer och har rekommenderat en del av dem, till exempel Växjö, att inte satsa på spårvagn utan istället köra buss. Men Lund har behov av en kapacitetsökning och då passar det bäst med spårvagn. Och det går att köra spårvagnar med induktionsteknik, men det blir fyra gånger dyrare än annan teknik, säger Ljungberg.
Christer Ljungberg, som framhåller att han inte är ovän utan bara oenig med Per Eriksson och Mats Alaküla, bjöd in båda två till Trivectors seminarium på Grand Hotel i onsdags och skrev lite retfullt i sin blogg att de kunde ”ta med Volvo också om de har lust” med anledning av att Mats Alaküla är anställd av både LTH och AB Volvo.
Rektor Per Eriksson kommenterar:
– Det är förvisso så att Mats arbetar på Volvo men de arbetar inte med den induktiva tekniken som vi föreslår. Det är Scania som gör det.
Men med dubbla uppdragsgivare är det svårt att veta vem personen ­företräder?
– Du har rätt, det kan finnas en problematik, men det skulle vara en större problematik om alla ingenjörer förpassades till att bli läktarforskare och bara sitter och tittar på. Då får vi inga bra ingenjörer, säger Per Eriksson.
Ljungbergs ifrågasättande av deras trafikkompetens tillbakavisas.
– Alldeles okunniga är vi inte även om det inte är min specialgren. Universitet konkurrerar med andra lärosäten om att få bygga upp kollektivtrafikforskningscentrum i Lund. Den som jobbar mest på universitet med detta är Bengt Holmberg, han jobbade deltid hos mig på Vinnova, säger Per Eriksson.
Vinnova ja, du använder dig gärna av personer du haft kontakt under din tid som generaldirektör där. Ashkan Pouya som blev innovationsdirektör och Alaküla som fick pengar av Vinnova. Och nu också Bengt Holmberg.
– Genom Vinnova har jag fått en nationell, och i viss mån internationell överblick, och visst har du nytta av personer som har den överblicken. Det är en sak hur Lund uppfattar sig självt och det är en annan hur man uppfattar det med en nationell överblick.
Ser du det som naturligt att du som rektor lägger dig i kommunpolitiken?
– Jag är inte helt obildad tekniskt så jag kan se samband i saker. Jag hade inte gjort det här ensam men jag ser inget konstigt i att man som rektor agerar tillsammans med sina forskare i en fråga. Man behöver inte stänga av hjärnan för att man är generaldirektör eller rektor.
Rektorns inlägg publicerades i Sydsvenskan söndag 8 maj, det går att läsa på sydsvenskan.se/opinion
Gå till toppen