Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Blondinbella gav råd om sociala nätverk

Connect Skånes vd Nicholas Jacobsson bad att bli fotograferad bredvid bloggaren Blondinbella, Isabella Löwengrip, innan hon föreläste för 190 företagare på Börshuset igår.

– Häftigt! Isabella står för det unga entreprenörskapet, en ny affärsmodell, en maktfaktor som inte uppmärksammas i media, sa han efter ett första handslag.
Connect Skåne är ett nätverk för innovativa företag, med stora revisionsbyråer såväl som små teknikkonsulter som medlemmar. Men Nicholas Jacobsson trodde ändå att de har en del att lära av den 20-åriga Isabella Löwengrip som ofta kallas bloggdrottning och fenomen.
– Här pratar vi mycket teknik. Fokus i innovationsindustrin ligger på nya surfplattor, ny telefoni. Men var är innehållet? Det kan Isabella ge oss inspiration till, sa Jacobsson.
Själv talade Isabella Löwengrip mer om hur företagen kan använda sig av bloggar, Twitter och Facebook på nätet.
– Företagen måste finnas därute. Fånga målgrupperna innan de blir äldre. Lyssna och ta vara på den kritik som kommer i kommentarsfälten, löd Blondinbellas råd.
Medan arrangörerna väntade och kameran surrade rabblade hon företag, omsättning och framtidsplaner som ett rinnande vatten. Hon åker landet runt och håller föredrag och får uppmärksamhet som en stjärna. Efter framträdandet på Börshuset väntade ett späckat program med middag, möten och övernattning på högklassigt hotell.
– Jag har startat sex företag och sålt ett, en webbbutik som omsatte sju miljoner. Hösten 2012 startar jag ett Entreprenörsgymnasium i Stockholm.
Hon går på skola i Schweiz men har tagit paus under våren för att starta en tidning, Egoboost Magazine, tillsammans med ett par kompisar. Samtidigt skriver hon på sin andra bok och ägnar flera timmar om dagen åt sin blogg, som hon uppger nu har 480 000 läsare. Men hon har tid att göra vad hon vill, som att åka på långresor över världen.
– Jag har anställda i alla företag.
Vinster på bokförsäljning, blogg och föredrag pumpas in i ett nystartat investeringsbolag med hennes eget efternamn. Det har hittills blivit två miljoner som ska användas till nysatsningar.
Grundlönen tar Isabella Löwengrip från sin blogg, 490 000 kronor om året. Hon vill inte säga vad hon egentligen tjänar.
– Med våra skatter är det väl ingen företagare som väljer att ta ut hög lön. Jag är ekonomiskt oberoende.
I de redovisningar som företagen hittills presenterat handlar det inte om några jättevinster. Bloggen Blondinbella omsatte drygt en miljon under 2009 och gav en vinst på drygt 100 000 kronor. Men Isabella Löwengrip sa igår att det blir bättre i de bokslut som kommer. Varje företag omsätter 1,5–2 miljoner.
Hon jämförde bloggar med såpor på tv.
– Människor vill få inblickar i andras liv.
Att bli mer personlig var ytterligare ett tips till företagarna.
– Tänk dig att få veta hur HM:s vd åker med sin familj till landet.
Hon startade bloggen Blondinbella som 14-åring. Hon var tidigt ute och blev populär, vilket gav reklam­intäkter som hon satsat i nya företag. Förutom bloggföretaget äger hon nu Spotlife Europe, som säljer reklam, Classified Sweden som säljer kläder, Egoboost Magazine och Löwengrip Invest.
Hon hade tänkt bli advokat men det framgångsrika företagandet gjorde att hon struntade i betygen under sista året i gymnasiet. Själv tror hon det är föräldrarnas skilsmässa som gjorde henne så självständig och driftig.
Ideellt nätverk för utveckling av innovativa företag. Ett 80-tal skånska bolag och ett hundratal enskilda personer är medlemmar. Region Skåne och Malmö Stad är medfinansiärer.
Gå till toppen