Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Flera nya förskolor till Rosengård

Rosengård får tio–tolv nya förskolechefer inom kort.

Skolinspektionens svidande kritik av förskolorna och skolorna i Rosengård var inte förvånande.
Det berättar Jytte Lindborg som redan ifjor begärde en extern utvärdering av barn- och ungdomsorganisationen i Rosengård. Bland annat kom det fram att det saknades ledare i förskolan, att det dagliga och synliga ledarskapet blev lidande.
– Ska man leda måste man vara nära. Det finns ett stort engagemang i förskolan men vad ledarskapet innebar var kanske inte så tydligt. Och då risker det att svälla.
Därför har det nu skapats en ny ledningsstruktur med tre områdeschefer högst upp som får ansvar både för förskolan och skolan.
Cheferna närmare golvet är inte utsedda än men de skolledare som är intresserade har fått lämna in intresseanmälningar.
– Vi har kommit överens om att varje chef ska ha högst tjugofem medarbetare. Det innebär att vi behöver tio–tolv nya förskole­chefer, säger Jytte Lindborg.
Därmed försvinner titeln biträdande rektor.
Den externa utvärderingen pekade också på att förskolan var styvmoderligt behandlad när det gällde kompetensutvecklingen.
I dagarna annonserar Rosengård efter tjugofem nya förskollärare. Men även den befintliga personalen ska utvecklas och där språkutvecklingen är viktigast men det handlar även om att få kreativa arbetslag. Barns utveckling och inflytande kommer det också att handla om.
– Det är ju i förskolan vi lägger grunden, säger hon.
Varför det inte har satsats mer tidigare trots att samma kritik har förts fram år efter år, kan hon inte svara på, hon har haft jobbet drygt ett år.
– Inriktningen för 2012 är att vi ska satsa på de yngre barnen, de i förskolan, men även i de första klasserna. Det kommer vi att lägga in i budgeten, men det finns inga prislappar på satsningen än.
Skolinspektionen riktade också hård kritik mot att personal på förskolan inte talar svenska och inte heller något språk som barnen förstår.
– Det är helt oacceptabelt, inte minst för de små barnens språkutveckling. Det måste finnas en balans mellan det svenska språket och barnens modersmål. Vi kommer att satsa på svenskan men även stärka barnens språk.
Jytte Lindborg konstaterar att det är mycket som inte har gjorts för förskolan i Rosengård och att mer behöver göras. Den nya organisationen går in i ”skarpt läge”, som hon säger, efter semestrarna.
– Det finns ett enormt engagemang som vi måste ta till vara men det finns också det som är helt oacceptabelt i förskolan, säger hon.
Gå till toppen