Bil & Trafik

Så förbereder du dig inför bilsemestern

Skolavslutning, midsommar – och semester. Då beger sig tusentals svenska familjer ut på väg vägarna söderut. Men det gäller att vara förberedd innan man passerar Last exit–skylten strax innan Öresundsbron, eller kör av färjorna från Ystad, Trelleborg och Helsingborg.

Tidigare gav svenska Motormännen och danska Vejdirektoratet ut matnyttiga handböcker för trafiken i Europa. De finns fortfarande att köpa, men inte i uppdaterade versioner.
Den informationen finns nu i stället på nätet.
trafikken.dk under Europa och på motormannen.se under Resan och vidare till Bila i Europa kan ni klicka er fram till det ni vill veta land för land, aktuella bränslepriser, färjor, trafikregler, vägarbeten, och mycket annat.
Gå in där och kolla. Och printa ut det ni behöver innan ni ger er iväg.
Det finns en del som skiljer – förutom trafikkulturerna – jämfört med Sverige.
Några exempel:
* I hela Västeuropa är det förbjudet att prata i mobil utan handsfree när man kör. Böterna: från någon hundralapp till några tusen.
* I nästan hela Europa är det lag på att ha en reflexväst i bilen.
*I Tyskland och Italien finns miljözoner i de flesta större städer. Kolla innan vad som gäller för just er bil. Annars kan det bli dyrt.
Sedan skiljer givetvis hastighetsgränser, parkeringsregler, promillegränser och annat.
Och givetvis priserna på bensin och diesel.
När jag tittade på trafikken.dk och motormannen.se i veckan var den 95–oktaniga bensinen dyrast i Norge och Holland, billigast i Polen och Luxemburg, diesel dyrast i Norge, Storbritannien, Sverige och Schweiz, billigast i Slovenien, Spanien, Polen, Frankrike och Österrike.
Det finns reskassa att spara på att tänka på var man ska tanka. Tänk också på att det är billigare att tanka en bit från motorvägar och genomfartsvägar.
Kolla också om er bil klarar E10, som finns på mackar i Tyskland och Finland, med tio procent inblandning av etanol mot fem procent i vår 95–oktaniga bensin.
E85 kan vara svårt att hitta utanför Sverige, liksom fordonsgas, men om ni går in på fordonsgas.se kan ni se var det går att tanka den gas som svenska gasbilar kan köra på.
Till sist:
Glöm inte heller att se till att bilen mår bra innan ni ger er iväg. Däcken, oljan, bromsvätskan, kamremmen, torkarna …
Det kan kanske vara värt en tusenlapp att göra ett konditionstest av bilen på verkstaden eller på Motormännens testcenter.
Hur kul är det att bli stående vid en vägkant på semesterresan?
God tur!
Här hittar du de farligaste vägarna i Europa: atlas.eurorap.org
Gå till toppen