Ekonomi

Accessoarer till hundar – en bransch som växer

2004 omsatte smådjursbranschen sex miljarder kronor. De senaste siffrorna som Svenska kennelklubben har tillgång till visar att den hade ökat till 8,5 miljarder fem år senare.

Av dem står hundmaten och hundaccessoarerna för cirka två miljarder, säger Liselotte Staaf på butiken Vacker tass. Samtidigt visar statistik att antalet hundar och hushåll med hundar, cirka 730 000 respektive 550 000, har legat rätt konstant de senaste åren.
Hans Rosenberg, presstalesman på Svenska kennelklubben, varnar för att överdriva förmänskligandet av våra husdjur.
– Det finns tillfällen när hundar behöver täcken mot kyla eller fukt, men skor är till exempel helt onödigt. Man ser på hundarna att de inte mår bra.
Bra mat- och vattenskål (helst inte i plast) som är anpassad efter hunden, en egen sovplats, bra koppel och halsband som är skönt för hunden och den som är ute med den samt någon form av kam eller bors­te, ger en bra grund för att hunden ska må bra, enligt Hans Rosenberg.
– När det gäller foder och kammar och borstar så tycker jag att man ska prata med uppfödaren om vad han eller hon rekommenderar.
Hans råd är att försöka göra det så enkelt som möjligt samtidigt som man visar hunden mycket kärlek och omvårdnad.
– Man ska inte överdriva, hunden behöver inga fjantigheter.
I omsättningssiffran ingår inköp av hund, katt och andra smådjur, försäkringar, veterinär- och medicinkostnader, mat och accessoarer.
Gå till toppen