Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Chatt om svartarbete

Johan Andersson på Skatteverket, som under flera år har satt skräck i taxibranschen, chattade.

Taxigrabben: Hur mycket undanhåller Taxi i skattepengar per år ?
Johan Andersson: Skatteverket har i början av 2009 upprättat ”Slutrapport – Taxiprojektet 2006 –
2008”. Av rapporten framgår att kontrollen under perioden 2006 – 2008 har
inneburit att hos de kontrollerade företagen påträffats oredovisad omsättning om ca 490 miljoner kr. De oredovisade löner som utretts genom kontrollerna har uppgått till ca 270 miljoner kr. Sammantaget har detta har medfört att ytterligare skatt och skattetillägg påförts med 282 miljoner kr. Skatteverkets åtgärder i form av beslut har – så långt - berört ca 2000 åkerier och ca 1400 chaufförer.Totalt gjordes i projektet 674 anmälningar om misstänkta skattebrott och 518 anmälningar till länsstyrelser om omständigheter som kan ha betydelse för tilldelade yrkestrafiktillstånd.



resenär: Kan Ni inte göra något åt "Taxihållplatsen" på Hyllie Station. Där pågår någon form av "svarttaxa" för att vissa åkare skall kunna få ställa sig i kön, samt även handgemäng mellan åkarna. Bedrövligt att beskåda för ankommande turister som blir helt frapperande inte ens i Bronx förekommer denna typ verksamhet (synligt i alla fall bäst att tilläg)
Johan Andersson: Ordningsfrågor är polisens område och inte något som Skatteverket kan göra någonting åt.

stefan: Vadå satt skräck i Taxibranschen, de var nog de dummaste jag har hört, hur kan 3x97 3x 23 fortfarande köra för typ 49:. per resa och få detta att gå ihop, jo eftersom jag har sökt jobb där så sa dom till mig att köra svart och inte starta taxametern. Vad gör ni åt detta?
Johan Andersson:
Skatteverket anser att en bra väg för att komma till rätta med en hel del av fusket i taxibranschen skulle vara att genom lagstiftning införa krav på att alla taxametrar ska vara anslutna till en redovisningscentral. Redovisningscentraler skulle innebära att all information från en taxameter automatiskt skickas och lagras i en central, ett system som alla större beställningscentraler redan idag har för internt bruk. Trots att Skatteverket, Transportstyrelsen, branschorganisationen Svenska Taxiförbundet, Transportarbetareförbundet m.fl. är positiva till införande av redovisningscentraler har det inte blivit någon lagstiftning. Skatteverket gjorde så sent som i november 2010 en hemställan till regeringen om införande av redovisningscentraler.
Denna typ av internkontroll är naturligtvis bra men kan inte fånga upp alla typer av fusk.
Gå till toppen