Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Hjärnan bakom taxififflet

Sydsvenskan kan avslöja fuskaren som är tillbaka i Malmös taxivärld.

MALMÖ. Den svarta ekonomin i Malmö är så vida utbredd att det är nästintill omöjligt att inte bidra till dess existens bara genom normal konsumtion.
Taxiresor är inget undantag. Inte ens om du kräver kvitto. Det såg Martin Bynger till.
Det finns fog för att kalla honom begåvad. Martin Bynger, systemvetare med magisterexamen i informatik från Lunds universitet, hade en karriär i konsultbranschen som pekade spikrakt uppåt. I hans cv finns multinationella företag som Cambridge Technology Partners, Philip Mor­ris och TAC (numera Schneider Electric).
Många hopp mellan jobb och branscher. Samtidigt framtonar bilden av en högst målmedveten affärsman med ett gediget tålamod om bara rätt projekt dyker upp.
Efter några lukrativa år med traktamenten och utlandstjänstgöring hade Martin Bynger sparat ihop en större summa pengar. Han investerade i taxi­branschen där bästa kompisen Christos Kravaritis redan var väl etablerad med bolag som Malmöhus Taxi och Delta Cab. På papperet står han inte som ägare men i praktiken var Martin Bynger med och kontrollerade både en taxicentral och flera åkerier som omsatte mångmiljonbelopp. Kommanditbolaget Road Logistics var ett av dem.
Men tajmingen var dålig. Något år tidigare inledde Skatteverket en storsatsning för att komma åt taxifusket, som årligen beräknades omsätta miljardbelopp i Sverige.
Bynger och Kravaritis var två av många som åkte dit. Multipla konkurser följde.
Ett femtontal av bolagen, varav flera knutna till Malmöhus Taxi, hade mörkat kreditkortsbetalningar vilket genomskådades genom jämförelser med körpassrapporterna. Andra blev påkomna med andra sorters fusk.
Johan Andersson, som ledde granskningen från Skatteverket, hade satt skräck i branschen.
– Vi jämförde vad de fick in på kreditkort med deras körpass. Det visade på något fullständigt otroligt. Kunderna fortsatte att betala för taxiresor dygnet runt efter att körpassen var slut. Antingen måste kunderna ha blivit kvarglömda i bilen, eller så var det något fundamentalt fel på körpassrapporterna, säger han.
Under de fem år granskningen pågick upptäckte utredarna allt fler sätt att fuska, och därmed också sätt att avslöja fusket.
Fallet Road Logistics blev något av en aha-upplevelse som banade väg för fler skatterevisioner.
I Byngers bolag fanns en långt mer sofistikerad lösning som Skatteverket dittills aldrig sett förr. Någon, det blev aldrig belagt vem, hade programmerat om taxametrarna för att minska omsättningen i företaget och utfärda falska körrapporter. Men krymper man en del av verksamheten måste man krympa alla. Upplägget sprack när Skatteverket jämförde körrapporterna med mätarställningar som Bilprovningen registrerat.
Som komplementär i bolaget hölls programmeraren Martin Bynger personligt ansvarig för drygt 2,7 miljoner kronor som enligt Skatteverket och länsrätten borde ha tillfallit staten. Hans bostadsrätt på Båstadgatan såldes på exekutiv auktion. I folkbokföringsregistret står det att han utvandrat till Ghana, ett land Sverige inte har något samarbetsavtal med. Bynger gick under jorden och har sedan dess inte gått att nå.
Även kompisen Christos Kravaritis utvandrade till Ghana efter att taxi­imperiet rasat. Men telefonväxeln i Malmöhus Taxi hann knappt tystna in­nan ett nytt bolag köpte upp all utrustning och tog över etablerade taxi­nummer som 23 23 23, 12 12 12 och 15 15 15.
Taxiverket gav sig in på Malmös taxiscen.
Vd är Sardar Albarzindji, som på tidigt 2000-tal satt i Malmöhus Taxis styrelse. Albarzindji som enligt egen utsago äger halva företaget genom sin fru, dömdes i augusti 2010 mot sitt nekande till ett år och sex månaders fängelse för medhjälp till grovt bedrägeri. Enligt domen, som överklagats till hovrätten, hjälpte han, och Taxiverkets förre vd, ägaren till Fares Taxi att sälja 23 bilar i Tyskland. Bilarna köptes på avbetalning samtidigt som bolaget var på väg mot ruinens brant med uppemot tio miljoner kronor i skulder.
Det var då. Nu driver han enligt egen utsago en helvit verksamhet. Men om det råder det delade meningar. Under våren godkänner förvaltningsrätten en begäran från Skatteverket att säkra tillgångar i företaget för nästan 600 000 kronor. Enligt den revision som ännu inte blivit offentlig har bolagets företrädare plockat ut miljonbelopp genom falska fakturor. Styrelseledamöter ska också ha köpt möbler för privat bruk.
Huruvida anklagelserna står sig får framtiden utvisa. Taxiverket går i alla fall riktigt bra. Omsättningen har ökat med över hundra procent sedan Sardar Albarzindji tog över.
Han tänder en cigarett, sneglar mot sina två datorskärmar och förklarar hemligheten bakom framgångarna: ett specialdesignat logistiksystem, med gps-positionering och nya smarta betalningssystem.
– Tidigare hade vi stationer på olika ställen i stan, då åkte de dit, väntade i kön och körde. Men nu för tiden har vi delat upp Malmö i olika zoner. Om man lämnar en kund i en zon stannar man i zonen tills nästa kund ringer. Vi sparar nästan 15 procent på bränslet genom det här.
Dessutom:
– Vi kan erbjuda våra kunder bonuskort, skicka sms till alla kunder ­istället för att skicka reklam. Man kan beställa taxi direkt på webben. Och snart lanserar vi en app till Iphone och Androidtelefoner.
På det Windowsbaserade programmets övre flik, liksom på Taxiverkets hemsida, skymtar namnet Glenshield Logistics Management Ltd. I det brittiska bolagsregistret dyker ägaren upp: Martin Bynger. Samme man som Kronofogden förgäves jagat i flera år.
– Martin Bynger jobbar inte här. Han gör tjänster åt bolaget, säger Sardar Albarzindji.
Systemet kräver support, ibland på plats. Och det blir en hel del förhandlingar om avtal, medger Albarzindji.
Är Martin Bynger kvar i Sverige? I samma bransch som han mer eller mindre bannlystes från efter Skatteverkets revision? Mitt framför näsan på myndigheterna som under flera år försökt driva in skulder i mångmiljonklassen?
Albarzindji, rycker på axlarna.
– Vi har ingen personlig relation, säger han.
Enligt Sardar Albarzindji betalar Taxiverket 100 000 kronor i månaden till Byngers brittiska bolag för att få använda logistiksystemet. Därutöver betalar åkarna upp till 4 000 kronor i månaden per ansluten bil.
Baserat på att 120 bilar är anslutna skulle det kunna bli upp till 580 000 kronor i månaden. Skattefritt.
Det går ett par veckor utan att Bynger nappat på Sydsvenskans kontaktförsök. Och han svarar inte i den mobiltelefon han fått av Taxiverket.
Men allt mer tyder på att Martin Bynger är kvar i landet. Han har regelbunden kontakt med sina barn, och rör sig vant både på Taxi­verkets kontor och på Dimachhostings toppmoderna serveranläggning i Helsingborg där Taxi­verket är kund.
Bynger var nyligen inne på kontoret och diskuterade en uppgradering av systemet, bekräftar Dimachhostings vd Lefti Papadopoulos.
– Martin kan sin sak mycket bra. Och till skillnad från många tekniker har han också ett affärstänk, säger han.
Tre dagar senare står taxibilarna i kö utanför Taxiverket på Volframgatan i Malmö. En man iklädd gråa mjukisbyxor och sliten T-shirt går från bil till bil, kopplar in ett tangentbord och en usb-sticka och följer proceduren på pekskärmarna några minuter in­nan han går vidare.
En knack på fönstret. Martin Bynger?
– Ja.
Efter en stunds betänketid ställer Martin Bynger upp på en intervju. Han berättar om fiffelkulturen i taxibranschen, om hur han startade taxirörelse i Ghana och hur han upplever myndigheternas ”klappjakt” på honom.
Läs alla artiklar om: Svarta Malmö
Gå till toppen