Kultur & Nöjen

Tvåsamhet mot alla tabun

Sveriges första långfilm om lesbisk kärlek mellan vuxna kvinnor är här. Alexandra-Therese Keining från Malmö har regisserat ”Kyss mig” med mer hjärta än hjärna. Det är en enkel historia om något stort, ömt, svårt – och lätt.

”Det är viktigt att verkligen brinna för ett projekt”, säger regissören Alexandra-Therese Keining.Bild: Foto: Karl Henrik Edlund
– Min tanke var att ladda filmen med så mycket känsla och hjärta och värme som möjligt. På ett sätt har man sett den här historien tusen gånger förut. Det är tonen i filmen som gör att den står ut, säger hon.
”Kyss mig” har en tydlig startpunkt: Alexandra-Therese Keining var i New York, skrev på ett manus och visste att hon ville göra en kärleksfilm med en twist. Vilken slags twist det skulle bli visste hon däremot inte.
– Då såg jag ett par som utstrålade så otroligt mycket kärlek. Det var något med deras närhet och intimitet. Först såg jag inte att det var två tjejer. Jag undrade vilka de var och hur deras kärlek hade uppstått, och skrev ner lite idéer om en kvinna som lämnar sin man för en annan kvinna, säger Alexandra-Therese Keining.
Just då träffade hon producenten Josefine Tengblad som berättade att det var hennes historia, att hon hade gått igenom precis det.
– Det kändes lite kosmiskt på något vis.
Josefine Tengblad och Alexandra-­Therese Keining bestämde sig direkt för att göra filmen. Nu, fyra år senare, är den klar. Ramen är ett klassiskt triangeldrama i övre medelklass- miljö, med en lesbisk förälskelse i centrum: Mia ska gifta sig med Tim, men träffar Frida och blir galet kär. Alexan­dra-Therese Keining hittade sin twist i omgivningens reaktioner, utanför kärlekshistorien. Filmens fokus är känslan kärlek.
Vad är kärlek?
– För mig är det något väldigt ömt och svårbegripligt. Men det finns något väldigt enkelt i det också, om man bara vågar släppa taget och gå in i känslan. Med filmen har jag velat visa vad jag anser att kärlek är, och det är väl att man vågar möta sig själv. Att någon river ens försvarsmekanismer och att man törs möta det.
Hur regisserar man det?
– Det viktigaste var att få skådespelarna att förstå sina karaktärer – mycket genom dialogen. Vi hade väldigt mycket dialog som vi sedan klippte bort, så tycker jag om att jobba. Så mycket som möjligt vill jag låta bilderna tala.
Hennes bilder av det bubblande oemotståndliga mellan Mia och Frida är tagna med en närgången kamera och mycket motljus. Hon sökte en skörhet i bilderna, nästan en suddighet.
I scenerna med Mia och Tim är kameran lugnare, registrerar stabilt från ett avstånd. Alexandra-Therese Keining kunde klippa i dialogen hur mycket hon ville, eftersom hon också har skrivit filmens manus. Så var det även med hennes debutfilm ”Hot Dog” som hon gjorde 2002. Filmerna tar tid på sig.
– Jag har en klar bild av vad jag vill berätta, och det är viktigt att verkligen brinna för ett projekt – att man känner för historien och sina karaktärer så att man kan slåss för dem. Det skulle inte förvåna mig om min nästa film inte kommer förrän om fem sex år. Men det är det värt. Jag kan inte jobba på något annat sätt.
”Kyss mig” är den första svenska långfilmen om lesbisk kärlek mellan vuxna kvinnor. Lukas Moodyssons ”Fucking Åmål” kom för tretton år sedan.
– Och det var en helt annan historia, om gulliga tonåringar, säger Alexandra-Therese Keining.
Ändå var det väldigt svårt att få filmen finansierad. Det är märkligt, säger hon, att lesbisk film är så sällsynt på svenska biografer.
– Jag har hört talas om många projekt som kunde ha blivit långfilmer om de hade fått finansiering. Ingen vet varför det är såhär, men det är lite skrämmande. Lesbisk kärlek verkar vara tabu just i Sverige. I andra europeiska länder är det inte alls så.
Kärleksparet Mia och Frida spelas av Ruth Vega Fernandez och Liv Mjönes. I filmen blir de styvsystrar när Mias pappa, spelad av Krister Henriksson, och Fridas mamma, spelad av Lena Endre, blir ihop. Filmen spelades till stor del in i Ystad och är producerad av Josefine Tengblads nystartade bolag Lebox Produktion. Josefine Tengblad har också en roll i filmen.
Hon är 34 år, autodidakt och växte upp i Malmö.
Nu bor hon i Malmö igen, efter ett antal år i Los Angeles, New York och Stockholm.
Hon gjorde långfilmsdebut med ”Hot Dog” 2002, och har också jobbat som manusförfattare, rollsättare och regiassi­stent.
”Jag gillar lite ovanliga kärleksfilmer av Terrence Malick – från början förstår man inte alltid att det är kärlek de vill skildra. Man får försöka tänka själv för att hitta kopplingen.”
Gå till toppen