Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: "Skatt stoppar kreativa bolag"

Orimlig skattepolitik hindrar utvecklingen av kreativa dataföretag i  Sverige, skriver Nima Sanandaji, VD för tankesmedjan Captus, och Stefan Fölster, chefekonom på Svenskt Näringsliv.

Är du Sveriges nästa appmiljonär? I en kampanj vill Telia lyfta fram svenskars entreprenörsanda, genom att förmå oss att programmera nyskapande appar till mobiler som kan säljas via App Store eller Android Market. Det är en strålande idé, eftersom svenskar tycks vara duktiga på att vara kreativa med hjälp av sina datorer.
Personerna bakom det svenska spelbolaget Resolution Interactive satsade på att skapa appar med nydanande spel för Iphone. Då fick Skatteverket för sig att detta lilla företag borde betala moms inte en, utan två gånger. Först skulle de betala moms där spelen säljs runt om i världen, och sedan en gång till i Sverige. Resultatet var att det lovande spelhuset gick i konkurs.
Liknande problem drabbade Stardoll, ett svenskt spelhus som på fem år nått en försäljning på runt 200 miljoner kronor. Det räcker inte att vara duktig när Skatteverket slår till. Varje månad betalade företaget omkring en miljon kronor i extra moms, till dess att VD:n till slut förklarade att de inte hade ”råd att vara kvar i Sverige så länge vi måste betala dubbel moms”. Till slut gav politikerna med sig – genom att ge just Stardoll ett begränsat undantag utan att ändra reglerna för andra företag i samma situation.

Men Skype och Spotify har ju ändå lyckats? Visst har de det, men trots att Skype grundades av svensken Niklas Zennström och dansken Janus Friis förlades verksamheten till Estland. I en intervju i Dagens Nyheter uppmuntrade Zennström alla företagare att lyfta blicken från Sverige, bland annat eftersom det svenska regelkrånglet ”gör att man riskerar att sitta fast med anställda som inte passar i företaget”. Spotify grundades i Sverige, men har liksom många andra svenska företag flyttat sitt ägande till Luxemburg. För ett växande succé­företag är de svenska ägarskatterna inte särskilt lockande.
När det kommer till unga amatörprogrammerare som skapar kreativa program och spel ligger Sverige i topp. Det är ingen slump att världssuccén Mindcraft programmerades här. Eller att vi har världsrekord på att under datorfestivalen Dreamhack koppla ihop nära 13 000 datorer. Men när det kommer till att kommersialisera all denna talang dras de nya företagen med ett släpankare av politiskt införda och byråkratiskt förvaltade orimligheter. Ibland gränsar dessa till skojarfasoner, som påfundet att ta ut moms två gånger.
Den globala konkurrensen är hård när det gäller datorer, internet och dataspel. Sverige riskerar att kasta bort sitt guldläge om politiker och byråkrater inte ändrar inställning. Ett livligt företagande i framtidsbranscherna är den bästa garanten för att kommande generationer också ska ha jobb, god välfärd och starka statsfinanser. Politiken behöver bli lika framsynt som Telia med sitt initiativ för appentreprenörer.
NIMA SANANDAJI
STEFAN FÖLSTER
Författarna utkommer snart med boken Fri Zon – Så blev datorer, datorspel och internet världens innovationsmotor.
Gå till toppen