Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

”Jag vill kunna sätta någon form av avtryck här i Malmö”

I dagarna startar Scandvisions tidigare vd Anna Nordström Carlsson kommunikationsbyrån Wonderleap tillsammans med tidigare kollegan Christian Godden.

MALMÖ. Det var många som trodde att du skull e bli mjölkbonde på heltid när du lämnad e Scandvision.
– Min man är mjölkbonde i nionde generationen och vi fick erbjudande att driva gården vidare vid ett generationsskifte för ett och ett halvt år sedan. Men jag har alltid vetat att det är ett plus i livet som jag får göra på min fritid. Det berikar mitt liv, och jag är jättestolt över det, men det är inget jag kan ägna mig åt på heltid.
Du bor i Malmö, men gården finns på Bjärehalvön . Hur går det ihop?
– Det finns en konstig bild av vad det innebär att vara mjölkbonde. Egentligen handlar det om att kunna många olika saker och att vara duktig på att driva företag. Vi har tre anställda som jobbar på gården och de hade skrattat ihjäl sig om jag kom och skulle mjölka korna. Det är ju en specialistkunskap i sig.
Över till nya byrån Wonderlea p. Vad är det ni ska göra?
– Tillsammans med Christian Godden, som var vice vd på Scandvision, startar jag en kreativ strategisk kommunikationsbyrå.
Vad sjutton betyder ”kreativ st rategisk kommunikati onsbyrå”?
– Det händer så otroligt mycket i världen. Bland annat blir livscyklerna kortare för olika produkter och det ställer krav på att kommunicera mer och smartare med kunderna. Ofta tittar man då på hur det har varit hittills. Vi vill också titta på hur det ser ut framåt och arbeta med trend­analys för att kunna göra det på ett rätt och riktigt sätt.
– Detta kan vi sedan dra vidare kreativt, som i en annonskampanj, filmproduktion, pr eller nya innovationer.
Hur stora ska ni bli?
– Jag gillar att bygga och ambitionsnivån är ganska hög. Vi är två nu, men på måndag är vi fem. Sedan kommer det in två till i oktober och två i november – så före årsskiftet är vi ett tio­tal personer. Jag vill kunna sätta någon form av avtryck här i Malmö, men här finns också många internationella uppdrag. Vi vill bli världskända, men utifrån ett Malmöperspektiv.
Kunde du inte göra detta som vd på Scandvisio n?
– Nu ville jag göra det i egen regi. Jag har varit på Scandvision i sju år och haft väldigt roligt, men förr eller senare är det dags att göra något nytt och i ett annat sammanhang. Vi kommer att sitta hos Good Old och påbörjar ett spännande samarbete.
Föru tom nya byrån sitter du i Skåne ­ mejeriers styrelse och är vic e ordförande för LdB FC. Hur hinner du m ed allt?
– Jag är effektiv och strukturerad. Och så sover jag ganska få timmar. Men framför allt tycker jag att mitt arbete och mina uppdrag vid sidan om berikar varandra på många sätt. Alla handlar om någon form av förändring och att förflytta ett varumärke: Synen på damfotboll eller att lyfta diskussionen om mjölken. Allt sammanfattas i någon form av kommunikation.
Till s ist, vad har jag glö mt att fråga om?
– Att jag är gammal elitsimmare som har tränat nio pass i veckan. Det handlar om egenskaper som att vara disciplinerad, att man måste gneta och att ha förebilder tidigt. Det tror jag har format mig till den chef jag är idag.
Anna Nordström Carlsson vill att hennes nystartade kommunikationsbyrå Wonderleap ska bli världskänd. foto: Thomas Frostberg
Aktuell med: Precis startat nya kommunikationsbyrån Wonderleap.
Dricker: Stor latte och en apelsinjuice.
Mötesplats: Espresso House i Västra hamnen.
Gör till vardags: Förutom egna byrån är hon också vice ordförande i LdB FC och styrelseledamot i Skånemejerier och Bjärekött.
Ålder: 40 år.
Relation till sociala medier: Jag bevakar dem som alla andra typer av medier.
Viktig person i nätverket: Pehr Andersson, näringslivsdirektör i Malmö stad och tidigare vd för Scandvision. ”Vi har känt varandra i 20 år.”
Gå till toppen