Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Blickarnas drama

EVAMARIE LINDAHL
”On Stage”, Galleri Ping Pong, Malmö, t o m 8.10.
Människan är det enda djur som skrattar, lär Aristoteles ha sagt. Jag tänker på det när jag läser Henrik Dahls text om Eva­Marie Lindahls gorillaprojekt. På ett zoo i Rotterdam skadades en kvinna svårt av en gorilla. Efter täta besök menade hon sig ha fått särskild kontakt med gorillan när de skrattade åt varand­ra. Djurparkspersonalen korrigerade missförståndet. En gorilla skrattar inte. Nu överväger de att sätta upp skyltar som varnar besökarna att söka ögonkontakt med aporna.
Episoden är talande av flera skäl. Den ringar in de mörka strömmar av makt och begär, frustration och underkastelse som efter sviten ”At the Zoo” nu driver Lindahl vidare i sitt utforskande av djurparkens ideologi och estetik. Samtidigt vittnar den om vår plågsamma naivitet gent­emot djur och natur, blottad i det motsägelsefulla till­vägagångssättet att först brutalt tämja för att sedan under kontrollerade former bejaka vildheten.
Det är detta skeva maktförhållande som gör utställningen ”On Stage” på Galleri Ping Pong riktigt intressant. Här pågår ett drama och det är blickarna det handlar om. Våra blickar och gorillornas blickar – undvikande, resignerade, utmanande – i fotografier tagna av besökare på London Zoo på jakt efter det genuina mötet. I Lindahls teckningar efter djurparkens egna porträtt iakttar de stora aporna oss med diffust oroande blick.
Men om gorillorna först framstår som motvilliga aktörer, byts rollerna i det trånga rummet gradvis ut. För är det inte snarare vi betraktare som står på scen, exponerade med våra dunkla drifter, vanföreställningar och underhållningskrav? Med koncentrerad precision och oväntade grepp fortsätter EvaMarie Lindahl att porträttera den moderna civilisationens maktspel och skuggsidor. Att skrattet stockar sig i halsen är i detta fall en välkommen effekt.
Gå till toppen