Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Frågor och svar om läxor

Argumenten för och emot läxor varierar i hög grad.

Har barn idag fler läxor än förr?
Det vet vi inte, för ingen har undersökt saken. Däremot upplever barn idag att de har mer läxor, och känner sig mer stressade av läxorna, än de gjorde förr.
Finns det "bra" och "dåliga" läxor?
Det är skillnad på olika slags läxor. De läxor som inte anses öka klyftan mellan eleverna, är så kallade repetitionsläxor. Det är saker man redan lärt sig i skolan och sedan får i uppgift att nöta in, som multiplikationstabellen eller glosor. Tvärtom är det när eleven får i läxa att lära sig något nytt, skapa en ny förståelse kring ett ämne.
Forskning visar också att ju äldre barnen är, och ju bättre de lyckas är i skolan, desto mer verkningsfulla är läxorna. Små barn och svaga elever är inte betjänta av det. Totalt sett betyder läxor inte särskilt mycket för hur mycket ett barn lär sig.
Vilka argument brukar användas för och emot läxor?
För läxor: Man lär sig arbetsdisciplin. Föräldrarna får veta vad barnen gör i skolan. Barnen lär sig mer.
Emot läxor: Läxor ökar på skillnaderna mellan eleverna - de som inte kan få hjälp hemma, halkar efter. Läxor orsakar konflikter hemma.
Gå till toppen