Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Latinlärare prisas

– Jag är jättelycklig! Inte bara för min egen skull, utan också för latinet, säger Cajsa Sjöberg, lektor i latin.

Bild: Arkiv: Lisbeth Westerlund
Priset delas ut av Lunds universitets studentkårer (Lus) som utser en vinnare bland nomineringar från studenter. En ovanligt fängslande nominering från en av Sjöbergs studenter fångade styrelsens uppmärksamhet.
– Det var en person som var väldigt lyrisk över Cajsa Sjöbergs insatser. Hon utmärker sig verkligen i de metoder hon använder och att hon också systematiskt inspirerar övrig personal att arbeta pedagogiskt, säger Emma Jungmark, vice ordförande för Lus.
Cajsa Sjöberg själv är glad och överraskad.
– Jag är jättelycklig! Inte bara för min egen skull, utan också för latinet. Det är viktigt för ett litet ämne att få en sådan bekräftelse, säger hon.
För Cajsa Sjöberg är tankar på pedagogiken ständigt närvarande i undervisningen. Liksom kärleken för språket.
– Jag gillar latinet och gläds så åt att se andra lära sig något som är så roligt och dessutom så värdefullt att kunna, säger Cajsa Sjöberg.
Studenternas pris delas ut vid fredagens professorsinstallation.

Här är hela motiveringen

Lunds Universitets Studentkårer (LUS) nominerar härmed Cajsa Sjöberg, lektor i latin, till studenternas pris för utmärkta lärarinsatser inom undervisningen.
I sin undervisning går Sjöberg tillbaka till enkla pedagogiska medel och utnyttjar dem till sin fulla potential. Istället för att följa tidens powerpoint- och preziströmmar är Sjöberg ytterst närvarande i rummet i sitt användande av tavla och penna som presentationsmedel. För att förstärka intrycken kan Sjöberg överraska, exempelvis med en papyrusväxt som dämpar det föreställda historiska gapet mellan antikens mellanmänskliga villkor och nutidens.
Genom klarhet, tålamod och engagemang skapar Sjöberg ett klimat där studenten känner sig välkommen till och delaktig i utbildningen. Sjöbergs stöd till studenterna avbryts dock inte i och med att föreläsningstimmen slutar. En ständig tillgänglighet fysiskt och virtuellt möjliggör kontakt närhelst ett behov uppstår. Sådant pedagogiskt omtänkande kan inte nog pekas ut som viktiga faktorer för en god studiesituation.
Klarheten hos Sjöberg återspeglar sig även i de kursmål hon sätter, som av studenter upplevs som konkreta och utvecklande. Dessutom lyckas Sjöberg skapa klarhet hos studenterna vad gäller förhållandet mellan grammatik och praktisk språkanvändning. När grammatik inte motiveras för sin egen skull utan blir ett redskap för att resonera om och betrakta språk ökar också viljan att fördjupa sig i det.
Vidare sprider Sjöberg inte bara sin entusiasm till studenter, utan även till annan undervisande personal. Detta understryker Sjöbergs fokus på och engagemang för alla studenters lärande.
En student beskriver hus Sjöberg har utvecklat honom från en "medelmåttig nybörjare" till en"ivrig latinstudent". Det visar med största möjliga tydlighet hur väl värt Sjöbergs pedagogiska engagemang är!
Gå till toppen