Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Ekon av landskap

Britte Montigny har sett Ann Blom och Mona Petersson på Ystads konstmuseum.

Ann Bloms Skär II.Bild: Foto: Ann Blom
Ann Blom ”Måleri”. Mona Petersson ”Mot naturen”
Ystads konstmuseum. T o m 13.11
Ann Blom, som i sina oftast figurativa målningar hellre tycks hämta sina motiv ur drömmar och minnen än ur den krassa verkligheten, visar just nu drygt ett tjugotal huvudsakligen nya verk på Ystads konstmuseum. Och denna gång är det inte människan – alternativt en liten flicka som skulle kunna vara konstnärens alter ego – som står i fokus utan landskap.
I de nu visade målningarna, som är så tätt sammanhållna att utställningen snarast har karaktären av installation, har Ann Blom i minnet sökt sig tillbaka till landskap hon mött, dels i Stockholms skärgård, dels på Österlen där hon nu bor. Flertalet av målningarna i den stora utställningssalen är utförda med lackfärg på akrylglas. Tekniken skapar en illusion av gäckande genomskinlighet som förstärker intrycket av att det inte handlar om porträttlandskap utan just om minnen av landskap. Verk som ”Hopmarken” och ”Hemviken” förmedlar ekon av lummiga kustlandskap med kav lugna gryningsvatten som speglar strandvegetationen och reflekterar morgonhimlarnas skira färgskala. Att landskapen trots den drömska tonen ändå existerar i sinnevärlden antyds av den topografiska karta som Ann Blom målat och fogat till utställningen.
Snett emot kartan hänger rummets enda figurativa verk: en bild av en liten flicka – Ann själv? – som tycks betrakta kartan och minnas allt det som övriga målningar återger. Litet vid sidan av visas ”Södra uddarna” – tre absurda skildringar av badkarsbad i surrealistiska miljöer. Bara titlarna länkar dem till resten av utställningen som i sin helhet framstår som vacker, förtätad och utförd med fingertoppskänsla för olika teknikers måleriska kvaliteter.
En trappa ner visas Mona Peterssons ”Mot naturen”. I en poetisk men bitsk blandning av objekt, kardborrar och väggtexter lyfter hon fram den biotekniska storindustrins tilltag att i hopp om framtida vinster patentera och försäkra sig om äganderätten till fröer, växtsubstanser och hela växtfamiljer. En öm punkt i vårt globala samvete. Make peace with the earth, skriver Mona Petersson på väggen och gör därmed den indiske miljöaktivisten Vandana Shivas ord till sina.
Eftersom Ann Blom är nära anhörig till Sydsvenskans skribent Thomas Millroth recenseras utställningen av Skånska Dagbladets konstkritiker Britte Montigny.
Gå till toppen