Kultur & Nöjen

Vad är spelifiering?

… Martin Thörnkvist, omvärldsbevakare för tankesmedjan Media Evolution, som även släppt en publikati…

Martin Thörnkvist.
– Kort sagt: användandet av spelmekanik på saker som inte är spel. Det handlar inte alltid om regelrätta spel utan du tar element från olika spelmekanismer, poäng, nivåer, medaljer, belöningar och applicerar det på något annat. Man skapar en motivation, ett incitament, för att fortsätta med någonting.
Kan du ge några konkreta exempel?
– Trots att själva begreppet bara har funnits sedan våren 2010 har man använts sig av spelifiering längre än så. Ett exempel är olika kundklubbar som belönar trogna medlemmar med poäng och värdecheckar. Inom bilbranschen har spelifiering blivit stort. I Hondas nya elbil Insight belönas föraren med digitala blommor på instrumentpanelen när denne kör miljövänligt. Kör du Nissans nya elbil kan du tävla mot andra förare på nätet om vem som kör miljövänligast.
Kommer vi att se en allt mer spelifierad framtid?
– Definitivt. Företagen måste förhålla sig till kunder som ställer frågan om varför du ska använda någonting, de måste motivera sina kunder att fortsätta. Ett annat exempel är satsningen ”Speedy Lottery” där förare som körde för snabbt fick böta en summa som du som laglig förare sedan kunde tävla om. Eller det numera klassiska Youtube-klippet där trappan bredvid en rulltrappa gjordes om till riktiga pianotangeter. Det var Volkswagen som ville uppmana folk att använda trappor.
Gå till toppen