Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Familj

Stor personlighet på Malmö Opera

Operakoristen Jonas Bjerkén, 49 år, Malmö, har avlidit. Hans närmaste är hustru och tre barn. När ja…

När jag inför en kvällsrepetition av Jenufa tvingades tillkännage att koristen Jonas Bjerkén hastigt avlidit, grät många av hans vänner i ensemblen öppet.
Ännu långt senare satt de kvar i kantinen på Malmö Opera, höll om varandra, sökte och gav varandra tröst.
Det blev ingen repetition den kvällen. Chock och sorg gjorde det omöjligt.
Jonas Bjerkén hade varit länge på Malmö Opera. Han blev ”upptäckt” under ett cirkusspel i Kristianstad och fick provsjunga.
Han var då inställd på att arbeta som jägmästare och hade ingen annan musikalisk utbildning än erfarenhet från körer och spex.
Provsjungningen resulterade i fast anställning i Malmö Operakör 1993.
Jonas Bjerkén blev en av de sångare utan vilka operans produktioner skulle låta tunna och färglösa.
Han vidareutbildade sig hos Karin Mang-Habashi och anförtroddes solistframträdanden, som Papageno i ”Trollflöjten”, Marullo i ”Rigoletto” och Falke i ”Läderlappen”.
Han sjöng huvudrollen som bonden Kristoffer i Mats Edéns ”Den farliga natten”. Själv framhöll han gärna ”Kristina från Duvemåla” som sin största scenupplevelse. Han sjöng bland annat rollen som Danjel.
Utanför Malmö Opera hade han också uppdrag. En viktig uppgift var Kapten Ahab i musikalen ”Moby Dick” i Lund.
Men jägmästaren var aldrig långt borta. Inte ens i operahuset mitt i centrala Malmö glömde han sin kärlek till naturen. Jonas Bjerkén visste att de nyttiga bina saknas i moderna storstäder.
Jonas placerade två bikupor på taket till administrationsbyggnaden. Att det genererade över 100 kilo honung som sedan såldes i shopen eller användes till att brygga mjöd inför vikingaeposet ”Tirfing” var bara en bonus.
Jonas Bjerkén var en del av det stora kollektiv som utgör Malmö Opera, där alla behövs och har en uppgift att fylla.
Men han var också en stor personlighet, som gjorde arbetet än lättare och pauserna roligare.
Dagen innan han dog repeterade han med sina kollegor och vänner inför premiären på Leos Janaceks ”Jenufa”. Han spelade en invånare, fyllot, i den mähriska by där operan utspelar sig.
I smutsiga kläder, med sminkade fåror i ansiktet och svärtade tänder, vacklade han omkring i kantinen, spelade sin roll redan innan han gick på scenen samtidigt som han underhöll sina vänner.
Han visste att en ensemble som är glad och avspänd spelar bättre än en där de medverkande är spända och nervösa. Jonas Bjerkén var en omtänksam kollega och en god vän.
Hur ska vi klara oss utan honom?
Bengt Hall
teaterchef
Gå till toppen