Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Infochef med vana att styra höjdare

Kungen av Sverige och ”kungen” av Nokia har haft ett gemensamt: Nina Eldh som informationschef. Att få kungar att göra och säga rätt saker i rätt sammanhang är ett delikat uppdrag.

Nina Eldh har sett och hört det mesta som informationschef. Efter en lång karriär i näringslivet blev hon förvånad över skvallerpressens personfixering när hon kom till hovet. Foto: Lars Brundin
ÖSTERLEN. – Som informationschef har man ingen egen åsikt, säger Nina Eldh med ett litet leende.
Men nog vet hon vad hon vill bakom den vänliga blicken. Hennes diskreta hand har hanterat många höjdare inom det offentliga och näringslivet i 35 år.
– Jag har inte sett mina uppdrag som att hantera en chef. Arbetet bygger på förtroende och samarbete. Annars fungerar det inte, säger hon.
Nina Eldh inledde karriären i sin hemstad Göteborg. Första jobbet var som lärare i SFI, svenska för invandrare. I snabb takt klev hon sedan in som informationsexpert hos en rad prestigefyllda arbetsgivare.
Hon tycks, som hon själv summerar, dra till sig kriser som en magnet.
Första gången var det framgångsrika offshorebolaget Consafe i Göteborg, som startades av entreprenören och sjökaptenen Christer Ericsson. Vid jobbintervjun 1983 frågade Nina Eldh om företaget hade någon krisplan.
– De tittade på mig som något som katten släpat in. Företaget gick ju hur bra som helst, menade de. Men jag fick jobbet.
Två år senare gick Consafe i konkurs. Oljekris och fallande världsmarknadspris gjorde snabbt sitt.
– Det var min första erfarenhet av en krissituation. Jag valde att vara tillgänglig. Jag svarade på alla frågor, men sa som det var – att jag ingenting hade att säga under ett börsstopp.
Nästa höjdare som hon jobbade med var SAS-chefen Jan Carlzon.
– SAS under Jan Carlzons tid var spännande och intressant. Men även detta bolag kom i kris under min tid som informationschef för SAS Sverige.
Nina Eldh var alltid lika korrekt när jag som ekonomijournalist på 1980-talet ringde upp henne. Men hon bekräftade sällan några delikata uppgifter om SAS ekonomi.
– Min långa erfarenhet har lärt mig att tänka mig för två gånger innan jag ger ett spontant svar, säger hon och skrattar till åt sin egen motsägelse.
Hon har med åren lärt att varje kris innebär något nytt. Inte minst tydligt blev detta under tiden som informationschef åt kungahuset.
– Men ärligt talat kan jag säga så här efteråt att jag tycker att kungahuset inte får den press man förtjänar. Det är lätt att sitta på läktaren och säga vad som ska göras när man inte har full insikt.
Nina Eldh lyfter fram ett fejkat citat som hon haft uppsatt på väggen och som kan belysa ett dilemma: ”Ska vi göra ett uttalande? Eller ska vi säga som det är?”
– Det är inte alltid man kan berätta allt. Men säg då som det är: att du inget har att säga. Om det nu är vad du kan säga. Det har min erfarenhet av krishantering på olika bolag lärt mig.
Bland dessa finns även Nokia, där hon var informationschef i tio år.
– Jag kom till ett litet okänt finskt företag som bland annat tillverkade baksnörda gummistövlar och fick vara med om en fantastisk resa. Från papper och gummitillverkning till störst i världen på mobiler.
I hennes uppdrag ingick bland annat att få en lågmäld okänd finsk direktör, Jorma Olilla, att sälja in bolaget.
– Han blev så småningom lysande på att tala om bolaget offentligt, och lärde sig även att gilla det.
Men vid ett tillfälle blev det för mycket sagt. Jorma Olilla uttalade sig positivt om mobiltelefonmarknaden i USA dagen före en vinstvarning som gällde den globala marknaden.
– Det fick mycket negativa konsekvenser för lång tid framöver, minns Nina Eldh.
Börskursen störtdök och trovärdigheten var förlorad, en trend som höll i sig i ett års tid.
Efter Nokia gick Nina Eldh över till konkurrenten Ericsson Mobile i Stockholm och blev sedan 2001 informationsdirektör i London för det sammanslagna Sony Ericsson.
Efter fyra år i London tänkte hon ta det lite lugnt och slå sig ner med sin man på Österlen. Men planen sprack när hovet bad om hennes tjänster 2006. Nina Eldh hamnade i kungahusets hetluft och krutrök, med sina skyddslingar som kanonmat på menyn mer eller mindre dagligen.
– Skillnaden mellan journalister som bevakar näringslivet och de som bevakar ett kungahus är att de senare är väldigt personfixerade, konstaterar hon.
– Risken som informationschef är att man då blir för försiktig och uddlös för att kunna tillfredsställa alla intressenter. Även uppdragsgivaren. Det var svårt att föra ut ett seriöst budskap om svenska kungahuset och allt vad det förvaltar och vårdar av svenskt kulturarv och vad det står för även internationellt.
Ovanför Nina Eldhs skrivbord sitter ytterligare en gul sticker med ett citat: ”Never miss a chance to shut up.”
Ska du inte skriva en bok om alla dina år nära de mäktiga och inflytelserika?
– Nej, den boken kommer jag aldrig att skriva. Har man fått ett förtroende så varar det livet ut. Sådant slår man inte mynt av.

Nina Eldh

Utbildning: Göteborgs universitet, fil mag 1971.
Karriär: Göteborgs kommun 1971–83 (SFI- lärare, Stadskansliet, Göteborgs spårvägar, fritidsförvaltningen). Nordiska ministerrådet 1983–84 Oslo, Consafe 1984–85 Göteborg, SAS 1985–88 Stockholm, Nokia 1988–98 först i Stockholm och därefter i Bryssel 1997–98, Ericsson Mobile 1998–2001 Stockholm, Sony Ericsson 2001–2004 London, egen verksamhet som rådgivare i kommunikations- och mediefrågor 2004–2005, Kungliga hovstaterna 2006–2011. Egen verksamhet.
Familj: Jan Eldh , läkare och docent i plastikkirurgi.
Ålder: 65 år.
Bor: På Österlen och i Göteborg.
Var alltid väl förberedd på omöjliga och möjliga situationer och frågor.
Ljug aldrig.
Lär känna det företag och verksamhet du arbetar för.
Inse vikten av att även jobba med intern information så att alla anställda känner till och förstår företagets policy och värdegrund.
Ett företag måste ha en noga förberedd krisplanering.
Tänk efter före.
Gör klart för dig vad du egentligen vill ha sagt.
Gå till toppen