Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Zlatanboken slår alla tidigare rekord

Nästan en halv miljon sålda exemplar hittills – och julhandeln har just börjat.

I torsdags morse meddelade Albert Bonniers förlag, som ger ut ”Jag är Zlatan Ibrahimovic” att de sålt 415 000 exemplar av boken sedan säljstarten den 8 november. Det motsvarar ungefär en tiondel av försäljningen av nya fackböcker i Sverige 2010.
Men det visar sig snart att även denna siffra är inaktuell. Biografin fortsätter att sälja i rasande takt.
– Vi har hittills beställt en halv miljon exemplar, säger Martin Ahlström på Albert Bonniers förlag.
– Detta är förlags- och branschhistoriskt. För oss gäller det att försöka få in så många böcker som möjligt från tryckerierna och få ut det i handeln, fortsätter han.
För att förstå hur stor försäljningen är, kan man jämföra med den bok som just nu ligger tvåa på fackbokslistan, Walter Isaacsons biografi över Applegrundaren Steve Jobs. Den har sålt 35 000 exemplar. Det är en utmärkt siffra för en biografi.
”Jag är Zlatan Ibrahimovic” har sålt femton gånger mer.
– Zlatanboken är ett fenomen. Det finns ingen bok – inte Stieg Larsson, inte Harry Potter, inte Dan Brown – som sålt lika mycket på lika kort tid, säger Mattias Fyrenius, utvecklingsdirektör på KF Media som äger Bokus och Akademibokhandeln.
Det står också klart att Zlatans självbiografi är den mest sålda e-boken någonsin i Sverige.
– Vi hoppas att detta kan bli startskottet för hela e-boksmarknaden, som fortfarande är i sin linda. Att folk kanske köper sin första e-bok nu, lär sig hur det fungerar, säger Mattias Fyrenius.
Lasse Winkler, chefredaktör på Svensk Bokhandel, ser dock inte enbart positiva effekter av rusningen efter ”Zlatanboken”.
– Självklart är boken bra för Bonniers affärer. Samtidigt bidrar boken till att ge förlaget en dominans över julhandeln med böcker som vi inte sett tidigare under 2000-talet. Bakom Zlatan kommer ju Steve Jobs, Camilla Läckberg, Kerstin Ekman och Leif G W.
Och vad skulle Bonniers dominans i julhandeln leda till?
– Att andra förlag får problem. Julhandeln står för en fjärdedel av bokförsäljningen och just nu är Bonniers etta, ingen är tvåa, ingen är trea, och sen någonstans där kommer resten. Så övriga förlag kommer att få en tuff säsong, även om de har bra böcker, säger Lasse Winkler.
Gå till toppen