Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Firande i hennes höghets smak

Den 14 januari har dronning Margrethe suttit på Danmarks tron i fyrtio år. Lagom till jubileet anordnar Rosenborgs och Amalienborgs museer utställningen Kongelig Galla. Huvudperson: drottningens klänningar.

– De förtjänar att man kikar närmare på dem, säger utställningsarkitekten och textilkonservatorn Katia Johansen.
Hon ansvarar för att klänningarna är i gott utställningsskick när de ställs ut på Amalienborg.
– Vi har byggt en gång genom de olika stationerna. På varje plats kommer ett antal av klänningarna finnas monterade på dockor. Vi tycker att det viktigaste är att man på nära håll ska kunna se hantverket i detalj.
Det är inte bara dronningens kläder som presenteras. Kronprinsparet, prinsessan Marie och prins Joachim, olika hovfunktionärer och hovdamer finns med.
I konservatorateljén i Kongens Lyngby öster om Köpenhamn, bland stiliga uniformer som väntar på att bli färdigklädda, finns en nätt klänning med puffärm i röd sidenbrokad garnerad med spets och antydan till turnyr med handsydda veck fint samlade.
– Den har dronningen designat.
Och så, visar det sig, är det med drottningens egna klänningar. Har hon inte ritat dem själv har hon ofta köpt tyget på någon av sina resor.
– Drottningen är mycket kunnig vad gäller tyg, linjer, färg och form, säger Katia Johansen.
Att visa galaklä der är att också visa på kunskap och hantverksskicklighet som riskerar att gå förlorad.
– Vanligt folks kläder användes tills det bara återstod trasor. Rikt folks kläder har hängt i garderober och därför bevarats. Utan dem skulle ingen kunskap finnas kvar. Plaggen är ett uttryck för det bästa som kan göras, låt vara att det sker med definitiv social slagsida. Ett museums uppgift är att värna kunskapen.
För en konserv ator är det lika viktigt med stilkunskaper och dräkthistoria som med yrkeskunnandet vad gäller att bevara och Katia Johansen är passionerat intresserad av alla grenarna. Hennes favoritepok är 1600-talet, men hon slänger gärna in lite 1910 också.
– Och 50-talet. Det är ju också fantastiskt!
Katia Johansen har vid fyra tillfällen intervjuat drottningen om hennes kläder. Resultatet har blivit en bok som Gyldendals ger ut lagom till jubileet. I ”Dronningens kjoler” kan man följa Margrethe genom hennes garderob från barndom till tronföljarliv, genom drottningskap, gala och maskeradutstyrslar. Många plagg har hängt med länge.
– Titta på den här vanten. Den är svensk, från 1954. Drottningen använder den fortfarande. Liksom anoraken.
Klän ningar som blivit omoderna ändras. Foder byts, snittet föryngras eller förenklas. Ibland i rent akrobatiska förvandlingsnummer. Sådan möda kan man bara lägga på ett enskilt plagg om det är av yppersta kvalitet i sömnadskonst, design och material.
Drottningens klänningsskräddare Birgitte Thaulow har bistått med sin konstskicklighet och mycket ofta var det Jørgen Bender som designade fram till sin död 1999. Samme designer har också skapat många av drottning Silvias galaklänningar – till exempel i Nobelsammanhang.
– Han var en verklig favorit, konstaterar Katia Johansen.
Hennes eg na klänningsfavoriter? Ingen särskild. Men vissa är det yttersta beviset för skaparförmåga och elegans.
– Ser du? När man tittar närmare så har man klippt ut mönstret ur tyget för att få exakt passning. Ser du de små stygnen? Det är mästerligt.
Nästa drömprojekt är en hel Jørgen Bender-utställning. Kanske också en bok. När Katia Johansen har lite tid över.
Den 14 januari 2012 har Drottning Margarethe suttit på tronen i fyrtio år. Kungafamiljen åker då med häst och vagn genom Köpenhamn. Dagen efter vinkar drottningen från balkongen på Amalienborg medan hon hyllas av folket.
Mer info: konge­huset.dk
Gå till toppen