Sverige

Välgörande julklappar ökar starkt

Trenden att ge bort julklappar med
välgörande ändamål håller i sig.

I fyra år har Unicef haft en gåvoshop på nätet med presenter som går till välgörande ändamål. Det kan vara pennor till fattiga skolbarn i tredje världen eller vattenrening.
För varje år har försäljningen ökat, och omsätter nu mer än tio miljoner kronor.
– Vi har inte fått några slutsiffror ännu, men vi har slagit förra årets resultat rejält, säger Per Westberg, vice generalsekreterare för svenska Unicef.
Bästsäljarna på nätet brukar vara vacciner till barn och nötkräm som ges till undernärda barn.
Den allra bästa försäljningsdagen är den 23 december.
– Sista veckan innan jul går det uppåt hela tiden, och en del köper även på julafton.
Några är säkert sista minutenklappar, konstaterar han, men Unicef märker att det blir mer vanligt att många ger både vanliga julklappar och en välgörenhetsgåva.
– Vi tror att man vänjer sig vid den här typen av gåvor och att det inte bara är så att man ger det för att man inte kommer på något annat.
Nytt för i år är att Unicef har sålt gåvor via facebook, som man har kunnat skicka till sina vänner. Nästa år spår Per Westberg att trenden med julklappar i sociala medier ökar.
– Det är något vi kommer att jobba vidare med, säger han.
Även Röda korset har märkt av en ökad vilja att ge pengar till välgörenhet bland svenskarna.
– Känslan är att det har ökat och summan på nätet är större än den vi samlade in förra året. Men jag har inga siffror ännu, säger Malin Barnö, kampanjledare på Röda korset.
Hon tycker att det finns ett allt större intresse runt om i landet för välgörenhet.
– Det finns en vilja att skapa en motkraft till andra materialistiska trender i samhället. Det finns ett stort behov av gemenskap och vi märker att det finns ett starkt intresse för våra alternativa julfiranden, säger hon.
Gå till toppen