Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Paris i Malmötappning

En veckas couture-workshop, kan det vara något? Absolut, om man vill veta hur man draperar ett tyg till nyårsklänningen eller syr foder i en stickad Chaneldräkt.

I en vecka får deltagarna smaka på vad ateljélivet i Paris innebär. Fast det sker i en villa i Malmö. Initiativtagaren Kristian von Forselles har en gedigen bakgrund inom parisisk couture och ett imponerande cv från den dag han satte sin fot på San Francisco Academy of Arts modelinje där han tog en masterexamen i mode.
– Jag visste det inte då, men jag hade samma lärare som Alexander McQueen, Simon Ungless, så jag har fått det bästa man kan få.
Som den ende i sin klass fick han på Ungless rekommendation ett års utbildning på anrika Ecole de la Chambre Syndicale de la Couture Parisienne och därefter praktik och jobb hos John Galliano och Dior, där han arbetade med tyger och design innan han fortsatte till Balmain och bröllopsklänningsskaparen Max Chaoul.
– En av mina klänningar visades i franska Elle, den är lite speciell för den har bara två sömmar.
Kursdeltagarna sitter böjda över symaskiner, nåldynor, skisser och kaffekoppar. Elena Alexandrova, Christel Jonsson, Lena Arbelin, Elin Grünfeld, Liza Forslund, Lisa Nicole Elofsson och Caroline Ammesmäki är mest intresserade av att bli färdiga med sina projekt. Och alla är inte nyårsinriktade.
– Det här garnet köpte jag i Paris för flera år sedan, säger Lena Arbelin, som stickat en Chaneldräkt och är i färd med att montera delarna.
På bordet ligger ett orange fodertyg.
– Jag ska kanta och fodra, och det måste jag ha hjälp med, säger hon.
Konstnären och smyckedesignern Christel Jonsson kombinerar ett litet skelett, virkad spets och päls.
Hon hoppas kunna bidra till Kristian von Forselles visningar med djärva, stora smycken.
Skådespelaren Elena Alexandrova har sytt en enkel klänning i svart med vit höghalsad krage.
– Den är inte färdig, ärmarna ska ändras till en rakare linje och kragen har vi jobbat med idag.
Klänningen kommer förmodligen att få en tunnare, kanske löstagbar nederkant som ger lite sväng i kjolen.
Liza Forslund och Elin Grünfeld går sista året på Borgarskolan. De är mycket modeintresserade och Liza Forslund har sökt till St Martins i London.
– Antingen konstlinjen eller mode, jag har inte riktigt bestämt mig, säger hon.
Hon skissade på en jumpsuit, men det blir tvådelat. Ryggen har en infattad panel av nät, eller silverkedjor.
– Som fiskben, tänker jag, säger hon.
Elin Grünfelds tankar går i samma riktning som Lizas, fast hon vill först och främst åka till Frankrike och lära sig språket ordentligt.
– Jag tänker ta det steg för steg. Jag vill gärna åka skidor, kanske kombinera det med att vara reseledare.
Hennes skiss är en enkel klänning med liten urringning. Lite åt Célinehållet. Just nu grubblar hon på färgställningen.
– Om bakgrundstyget är ljust, kanske en panel i blockfärg?
– Löstagbar? Jag tycker att man ska kunna ha kläder länge och kunna förändra dem efter behov, säger Kristian von Forselles.
Lisa Nicole Elofsson är iförd en turkos lurexglittrande 70-talsklänning med garnering av kristaller och tyll.
– Det är inte jag som har sytt den, det har Caroline. Jag är här som modell, säger Lisa Nicole Elofsson.
Caroline Ammesmäki som pluggar litteratur i Lund är blygsam.
– Jag hittade den i mammas garderob. Jag har bara ändrat och garnerat. Jag har aldrig gjort något så här stort själv.
– Men du har uppenbarligen symaskinsvana, säger Kristian von Forselles.
Caroline Ammesmäki medger att hon gjort en del ” för kompisar, men inte visat något offentligt”.
– Det är först nu jag vågat!
Workshoppen har varit viktig för Kristian von Forselles och det lär bli fler.
– Efter åren i Paris tog jag semester i somras och åkte tillbaka till USA. Där hjälpte jag en kompis med ett liknande projekt och det var jätteroligt. Om jag bara skapar själv blir det min smak som råder. Jag tycker att det är hemskt kul att se hur andra gör, och jag kan bistå med handledning, säger han.
Hans ambition med projektet är att ta couturen till en mer jordnära nivå, att översätta det franska ateljéarbetet till svenska.
– Så man får känna på hur det känns. Jag lovar, vi var trettio personer i klassen i ett rum som inte var mycket större än det här, och vi hade var sitt bord som var en kvadratmeter stort där man skulle ha alla skisser och tyger. Det går det med.
Men framtiden handlar om ett eget couturemärke. Det är det han brinner för.
Vem? Kristian von Forselles.
Vad? Workshop i ateljésömnad.
Varför? För att det är roligt att skapa något från början.
Sen då? Det blir antagligen nya workshoppar i vår.
Hur gör man? Modeveckanmalmo.blogspot.com.
Gå till toppen