Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

Leonard Cohen tänker om

Att ingenting nytt finns under solen är ingen ny tanke, det påstod kung Salomo redan för 3 000 år se…

Artist: Leonard Cohen. Genre: Blues. Label: (Columbia/Sony). RecordDate: 2012-01-25.
Leonard Cohen har kopplat bort autopiloten på nya albumet – han har tänkt, formulerat om och vässat.arkivFoto: johan bävman 2010
Att ingenting nytt finns under solen är ingen ny tanke, det påstod kung Salomo redan för 3 000 år sedan. Och antagligen kom han inte ens på den själv.
Så ifall du tycker att titeln på Leonard Cohens nya album är avtändande – att den antyder att han mest bara älter gammalt groll, som om auto­piloten bara står och tuggar – så tänk om. Det har Leonard Cohen gjort: tänkt och formulerat om. Förädlat. Vässat. Riktat om ljuset, för att kunna studera alla dessa intressanta skuggor i nya formationer.
Begreppen och idéerna är de klassiska: lidandet, förlåtelsen, frälsningen, kärleken, sveket, åtrån, försakelsen, förgängligheten, försoningen och döden. Inga nyheter, men inte heller något som tappar aktualitet (i skarp och välkommen kontrast till synt­ljuden som gjort Cohens senaste tre–fyra album så daterade). Lägg till dessa ett par som inte är lika universella, men som hör ihop med den fåfänga som i någon mån är varje konstnärs rätt och drivkraft – den kreativa processen, eftermälet – och du har Leonard Cohen i ett nötskal.
Just Cohen skulle aldrig uttrycka sig riktigt så klichéartat. Istället för ett nötskal handlar ”Going Home”, inledningsspåret på hans första studio­album på åtta år, om det skal som är hans kropp. Och det är hans själ, oberoende och snart fri, som lägger ut orden:
I love to speak with Leonard/He’s a sportsman and a shepherd/He’s a lazy bastard/Living in a suit
Medan själen gör sig redo för sin hädangång fortsätter den roat att berätta om den där Leonard han bor i: om hans strävan, hans gärning, hans utsikter och hans lika rörande som patetiska fåfänga.
Det är en lättsam betraktelse, präglad av upphöjd humor och ett dödsförakt som egentligen inte borde klä en låtskrivare som är så medveten om sin egen dödlighet.
Andra texter är mer förbehållslöst dunkla; låttiteln ”Darkness” är inte i närheten av att avslöja det kompakta mörker som dväljs i denna blues. Men Cohen är ingen gotisk djävulsmålare eller speukulativ misärskildrare. Hans bildspråk är djärvt och ibland drastiskt, helt enkelt för att det krävs av den som vill uttrycka något originellt i världshistoriens mest genomtröskade spörsmål: människans levnadsvillkor.
Musiken har kommit till i tätt samarbete med producenter, medmusiker och andra låtskrivare: Patrick Leonard, Anjani Thomas, Sharon Robinson, Ed Sanders och andra.
Soundmässigt ligger den nära hans liveband, formmässigt nära hans kärnfulla texter och hans ärende – musikantskapet är på hög nivå, men distraktionerna är få. Det är mycket blues, som ibland skvalpar över till jazz; åtskilligt låter sakralt, fast det i sträng mening inte alls är det.
Bästa spår: Amen

! Lyssna också på

Marianne Faithfull: Horses and High Heels (album, 2011) Randy Newman: Harps and Angels (albumspår, 2008) Bob Dylan: Time Out of Mind (album, 1997)
Gå till toppen