Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ryanair följer inte ARN:s beslut

Betalar inte ut ersättning trots fällningar i Allmänna reklamationsnämnden.

Från 2005 till 2010 fick kunden rätt eller delvis rätt i 84 tvister med Ryanair som behandlades av Allmänna reklamationsnämnden. Men i 49 av fallen valde Ryanair att inte kompensera kunden. Det visar Rapports granskning.
– Det här är oerhört allvarligt och en skandal för flygbolaget och flygbranschen, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges konsumenter, till Rapport.
Rapport undersökte också hur SAS ställde sig till ARN:s beslut under samma period. Då visade det sig att SAS i samtliga fall gått på ARN:s linje och kompenserat sina kunder.
– Det får stå för dem, det är idiotiskt av SAS att följa ARN:s rekommendationer, säger kommunikationschefen på Ryanair Stephen McNamara till Rapport.
Gå till toppen