Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Klostergården kan få station

Kan stå klar till 2019. Men det förutsätter att det blir fyra spår mellan Lund C och Flackarp.

På promenad för att diskutera en möjlig lokalisering av Klostergårdens pågatågsstation. Emma Berginger (MP), Karin Svensson Smith (MP), Ulf Nymark (DV) och Ann Schlyter (V). I förgrunden syns från Klostergårdens byalag ordförande Gunnar Stensson (DV) och i bakgrunden Magnus Hultgren.Bild: Foto: Amelie Herbertsson
De två järnvägsspåren söder om Lund C kan bli fyra 2019. Det skulle lösa Lunds kapacitetsproblem för många år framåt. Trafikverket och Region Skåne är med på noterna och vill dra igång en förstudie om fyra spår på sträckan Flackarp-Lund C och en pågatågsstation på Klostergården.
Igår beslutade Lunds kommunstyrelses arbetsutskott att kommunen också ska vara med på tåget och betala en tredjedel av de 4,5 miljoner kronor som förstudien kostar. Men Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Demokratisk Vänster vill att Lunds kommun gör mer än så.
– Kommunen måste ligga på i sådana här ärenden, annars är det risk att det inte händer någonting. Och för att vara säkra på att kommunen kan vara med och betala järnvägen borde man omdisponera de pengar som avsatts för E22-avfarten vid Ideon till de fyra järnvägsspåren, säger Karin Svensson Smith (MP).
De fyra spåren beräknas kosta cirka 500 miljoner kronor, enligt Lundapolitikern och regionrådet Mats Persson (FP), och han tror inte att finansieringsfrågan blir svårlöst.
– Har man lagt flera miljarder på att bygga fyra spår mellan Burlöv och Flackarp vore det konstigt om man stannade där. Dessutom är det regeringen som gett Trafikverket i uppdrag att göra en kapacitetsutredning om sträckan. säger Mats Persson.
När det gäller finansieringen säger Mats Helmfrid (M) att det måste till en diskussion som även omfattar kostnaderna för den planerade ombyggnaden av Lund C.
– Vi ska vara med och betala, men huvuddelen av kostnaden måste staten stå för eftersom det handlar om nationell infrastruktur. Det är inte Lund som har den största nyttan av projekten, säger Mats Helmfrid.
Planen är att när de fyra spåren fram till Flackarp är klara 2017 ska man fortsätta arbetet med sträckan till Lund C. Håller tidsplanen har Lund fyra spår 2019 och det öppnar för möjligheten att bygga pågatågsstation på Klostergården.
Men var skulle en station placeras? I förra veckan diskuterade MP, V och DV frågan med Klostergårdens byalag. Och byalaget vill gärna ha den vid järnvägsundergången vid Åkerlund & Rausing.
– Vi hade en hållplats här en gång i tiden. Och förhoppningsvis kan man använda undergången för en ny station, säger Gunnar Stensson som både är ordförande i Klostergårdens byalag och politiker i DV.
Var vill Skånetrafiken bygga stationen, Mats Persson?
– Det får utredningen utvisa.
Behöver det rivas några hus för att få plats med de fyra spåren?
– Det ska utredningen också ta reda på, säger Mats Persson.
Gå till toppen