Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Tipp-ex fixade bilklippet

Med tipp-ex har toppolitikern Håkan Fäldt (M) i Malmö
fixat minst 40 000 kronor i rabatt på en Audi.

Toppmoderaten Håkan Fäldt anländer till kommunfullmäktige i den Audi han hyrt och senare köpt från Malmö stads bolag Visab.Bild: Arkiv: Hussein El-Alawi
Vagnparken i Skåne AB, Visab, ägs helt av Malmö stad och Malmös skattebetalare. Bolaget äger alla kommunens 1 300 fordon.
– Vi säljer aldrig bilar till privatpersoner, säger Visabs vd Mats Linderholm.
Den regeln har varit stenhård sedan Visab grundades 1992. Allt för att undvika problem med skatteregler och värdering.
Förbudet mot privata utköp löste Håkan Fäldt, mångårig styrelseledamot i Visab, på sitt eget sätt.
När han fick en undertecknad anmälan om ägarbyte från det kommunala bilbolaget Visab plockade han fram en flaska med tipp-ex.
Försvann gjorde Fäldts helägda företag Pro Novum, in kom privatpersonen Håkan Fäldt. Sen skrev han själv under och skickade in anmälan till Transportstyrelsens bilregister. Håkan Fäldt hade personligen blivit ägare till en silvergrå Audi A6. I strid mot reglerna i Visab, där Håkan Fäldt är styrelsemedlem.
– Jag tycker inte det är konstigare att jag leasar bil än att någon i MKB:s styrelse bor hos MKB, säger Håkan Fäldt.
Audi A6:an var enligt Sydsvenskans kartläggning endast en av flera hyrbilar som Håkan Fäldt haft hos Visab. Hur många, och vilka, bilar han haft går inte längre att få reda på.
– Alla avtal som har gått ut för mer än två år sedan är utrensade. De behöver inte arkiveras enligt praxis, säger Mats Linderholm, Visabs vd.
Själv säger Håkan Fäldt att han haft tre hyrbilar via Visab, en Ford Mondeo och två Audi.
Det hela började 1992 när Visab bildades med syftet att spara pengar genom att samla Malmös stads bilar i ett bolag. En av de drivande krafterna bakom nyordningen var Håkan Fäldt, det nya bolagets första ordförande.
– Håkan Fäldt lade ner oerhört mycket arbete till kommunens fromma. Ersättningen för ett kommunalt styrelseuppdrag är mycket begränsad, så vi tyckte att det inte var mer än skäligt att han skulle få möjligheten att leasa en bil, minns Lennart Ryberg, moderat styrelsemedlem i Visabs första styrelse.
Andra förklarar att Visab tecknade ett leasingavtal med sin egen styrelseordförande därför att Fäldt hade varit extra intresserad av att veta hur den nya verksamheten fungerade i praktiken.
Visabs första direktör Ingmar Simonson, i dag chef för serviceförvaltningen, uppskattade intresset.
– Då hade ju Malmö en borgerlig majoritet som fattade beslutet att skapa Visab. Vi var stolta över att Visabs ordförande, som var moderat, ville hyra bil av bolaget. Det var väldigt positivt och kändes naturligt, säger Ingmar Simonson.
Men utåt var det tyst.
Utöver Ryberg och Simonson var det ytterst få som kände till Håkan Fäldts kommunala bilförmån via företaget Pro Novum.
Ända till den 29 december 2011.
Då vände sig Håkan Fäldt till hovrätten i Malmö. Han ville ha en ny prövning av en dom i tingsrätten för fortkörning på Föreningsgatan i centrala Malmö. Enligt polisens radar hade Fäldt i juni 2011 kört 50 kilometer inom kommunens nya 40-zon.
Helt fel, ansåg Håkan Fäldt, som själv varit med om att ta beslut om 40-zonen.
Nu var han arg. Inte på sig själv, utan på polis, åklagare och rättsväsende.
Polisens rapport om hastighets­överträdelse var, enligt Fäldt, slarvig, summarisk och fylld med fel. Tingsrättens enhälliga dom var också fel, enligt Fäldt, eftersom två nämndemän deltagit trots att de anmält jäv. Dessutom måste en domstol, enligt Fäldt, "finna det ställt utom rimligt tvivel att just jag, vid just detta tillfälle, brutit mot gällande bestämmelser, vilket jag inte har".
Detta bet inte på hovrätten.
Den 27 februari avslog hovrätten en ny prövning av fortkörningen på Föreningsgatan.
Tingsrättens dom på 2 000 kronor i böter stod fast.
Fortkörningen avslöjade en sak till:
Exakt vilken bil Håkan Fäldt hade kört.
En silverfärgad Audi A6, som han några veckor tidigare hade köpt ut från kommunens bilbolag Visab.
Allt hade satts i rullning några månader tidigare, i februari 2011, då Sydsvenskan avslöjade att kommunens bilar använts för en mc-klubbs spritresor till Tyskland.
Visabs vd Mats Linderholm förklarade då att kommunens bilar endast får användas till kommunal kärnverksamhet. Inga i kommunen skulle kunna låna eller hyra bilar privat.
– Det är en princip som är benhård, sade Mats Linderholm.
Det visade sig inte vara helt sant.
En bil som inte skulle finnas var Håkan Fäldts Audi.
Kommunens revisorer reagerade och begärde att hyresavtalet revs upp.
– Skälet till det var att man alltid bör hålla en bred rågång mellan det klandervärda och det tillåtna, säger Gunnar Hellberg, kommunens lekmannarevisor i Visab.
Efter 19 år slutade Håkan Fäldt i april 2011 att ha hyrbil via Malmö stad. Den sista hyrbilen blev, med hjälp av korrekturlack, direkt Fäldts personliga bil.

Audin såldes med rejäl rabatt

Kommunens bolag Visab är storköpare av bilar och har därför bra rabatter i bilhandeln.I februari 2006 köpte Visab, på Håkan Fäldts begäran, en Audi A6 2.4 Multitronic utrustad med tio högtalare, bluetooth, cd-växlare, navigator och motorvärmare. Enligt fakturan kostade den nya bilen 396 900 kronor med moms.
1 maj 2011 övertog privatpersonen Håkan Fäldt bilen, som sålts av Visab för 89 303 kronor, 23 procent av bilens rabatterade nypris. Det blev också en reavinst på minst 40 000 kronor – skillnaden mellan marknadsvärdet 2011 på cirka 130 000 kronor och köpesumman 89 303 kronor. Dagens köppris på Audin är 124 300 kronor, enligt värderingssajten Kvarndammen.
Gå till toppen