Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Skytrain istället för spårvagn

Det blir ingen spårvagn i Lund, det blir skytrain. Sedan förhandlingarna om spårvagnar brutit samman har de ansvariga växlat in på nytt spår.
– Det känns verkligen rock'n'roll, säger kommunalrådet Mats Helmfrid (M).

Observera! Denna text är ett aprilskämt
Snabba, snåla och billiga. Det är den främsta anledningen till att Lund satsar på skytrain, eller himmelståg, istället för spårvagn.
Nio meter långa gondoler med plats för ett tiotal personer ska senast 2017 susa fram ovanför Lundabornas huvuden. Tågen går under arbetsnamnet Flying Finn, efter Lunds jätte med samma namn.
Kostnaden för projektet beräknas till 400 miljoner kronor, ungefär två tredjedelar av en spårvagnssatsning. Flying Finn drar mindre ström än spårvagn, men är framförallt billigare att anlägga.
– När du bygger spårväg måste du riva hus och göra arkeologiska utgrävningar varenda meter längs sträckan, med Flying Finn räcker det att gräva för pylonerna. Och gondolerna är så smidiga att de smiter runt vilket gathörn som helst, säger kommunalrådet Mats Helmfrid (M) Lunds kommun.
Dessutom anses Flying Finn lösa problemet med att bilar, fotgängare och spårvagnar inte kan samsas på Lunds trånga gator.
– Tåget kan dras överallt, som till exempel på Lilla Fiskaregatan, utan att det får några negativa konsekvenser, annat än att de boende på andra våningen får lite insyn förstås, men det löser vi genom att sätta in spegelglas i husen, säger Mats Helmfrid.
Trots att projektet blir billigare än en spårvagnssatsning har finansieringen varit en svår nöt att knäcka. Det var först under diskussioner i Spis, Svenska postmän i Skåne, som idén föddes: Kombinera spårtrafik med internposthantering och förmå Universitetet att hoppa på tåget.
– Universitetet har genom åren fått miljondonationer som endast får användas till post- och frimärksändamål, förklarar Sigrid Stamp på Spis.
Ett exempel är den samling frimärken och förstadagsbrev som skänktes av Lunds legendariska postmästare Sven Kråka 1712, strax efter Karl XII:s stora postreform. I gåvobrevet anges att Universitetet endast får använda samlingen "för internes postiljärt brujk". Men sedan generalpoststyrelsen bildades 1850 och framförallt e-posten slog igenom på 2000-talet har frimärkssamlingarna och de övriga donationerna legat orörda. Och ökat i värde.
Förutom att transportera passagerare skulle alltså Flying Finn kunna användas till att förmedla Universitetets internpost. Därmed anser Universitetsledningen att samlingarna kan säljas och pengarna gå till finansieringen.
För att Lunds kommun också ska kunna använda sina budgeterade internpostpengar planeras ett stickspår som förbinder Rådhuset vid Stortorget och nya kommunbyggnaden Kristallen på Väster.
– Det hade naturligtvis varit att slå två flugor i en smäll. Vi löser våra postproblem samtidigt som vi kan delfinansiera satsningen, säger Mats Helmfrid.
Enligt obekräftade uppgifter vill Domkapitlet också få plats på tåget och är beredd att gå in som delfinansiärer. Som ett sätt att låta de turister som besöker Lund närma sig himmelska höjder tänker sig Domkapitlet att tåget ska ledas 20-25 meter upp i luften och dras i en ring kring Domkyrkan. Sedan kan stiftet, mot en dusör i kollekthåven, erbjuda besökarna i Domkyrkoforum en rundtur högt ovan mark. På- och avstigning skulle kunna ske i Domkyrkoforums så kallade kikare, som ändå inte nyttjas till fullo idag.
– Jag kan varken dementera eller bekräfta. Men visst vore det passande att se en skånsk kyrka lite grann från ovan, säger kyrkans talesperson Richard Bonvoyage.
Även forskningsanläggningen ESS planerar att använda tåget för transport av uttjänta neutroner som ska upparbetas på grannanläggningen Max IV. Här finns inga fondpengar att tillgå, men eftersom det rör sig om radioaktivt material har ESS ansökt om projektpengar hos den franskbaserade EU-fonden UB1A, Un Blague 1 Avril.
En proteströrelse har redan börjat ta form. Karl Svensson som bor på Lilla Fiskaregatan har dragit igång en facebookgrupp för att hindra skytrain.
– Det här förslaget är så galet att det bara kan hända i Lund. Ingen bryr sig om vad vi vanliga Lundabor tycker. Jag har cyklat i hela mitt liv och skulle aldrig få för mig att åka någon idiotisk linbana genom stan, säger Karl Svensson.
Facebookgruppen "Rädda medeltida Lund" har redan 347 medlemmar och de ilskna kommentarerna flödar.
"Inte nog med att jag tvingas ha spegelglas i badrummet, snart får jag väl en station i köket också", skriver signaturen Fucking Finn.
Imorgon måndag väntas kommunstyrelsens arbetsutskott med Mats Helmfrid i spetsen klubba igenom Flying Finn i Lund. Blir det ja räknar bedömare med att Malmö snart följer i Lunds spår.
Gå till toppen