Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sverige

Idrott varje dag lyft för betygen

Skolan. Pojkar som har idrott i skolan varje dag får bättre betyg. Det visar det nyligen avslutade Bunkefloprojektet där 200 elever följts av forskare under nio år.

Mycket idrott på schemat är bra för studierna, visar forskning.Arkivfoto: Scanpix 2004
Ingegerd Ericsson, forskare på Malmö högskola, har följt alla elever som började i ettan och tvåan på Äng­slättskolan i Bunkeflostrand i södra Malmö 1999. Under sina nio grundskoleår hade de fysisk aktivitet på schemat varje dag.
– Det är spännande att se att det är en större andel i den här gruppen som klarar grundskolans mål och blir behöriga att söka vidare till gymnasieskolan, säger Ingegerd Ericsson.
Det var främst pojkarnas betyg som förbättrades av mer fysisk aktivitet. 96 procent av pojkarna i gruppen klarade behörigheten till gymnasiet.
En kontrollgrupp bestående av de elever som började i tredje klass på samma skola samma år hade idrott endast två timmar i veckan. I den gruppen var 84 procent av pojkarna behöriga till gymnasiet.
Mellan de två flickgrupperna var det bara 2 procents skillnad, 97 procent i den sportande gruppen klarade behörigheten mot 95 procent i kontrollgruppen. Skillnaden menar Ingegerd Ericson kan bero på slumpen.
Pojkarnas betyg förbättrades också i svenska, engelska och matte medan flickornas skolresultat inte förändrades.
– En tolkning är att pojkarna har större behov av att röra sig. Flickorna är mer anpassningsbara, de klarar sig i alla väder, säger hon.
I kontrollgruppen låg elevernas slutbetyg på samma nivå som genomsnittet i resten av landet.
– Det tyder på att skolan och kontrollgruppen är som barn är mest. Det är inga särskilda grupper, de är alla vanliga barn som går på en vanlig skola, säger Ingegerd Ericsson.
Bunkeflo är ett relativt stabilt område utan stor in- och utflyttning. Föräldrarna till barnen i båda grupperna hade jämförbar utbildning, inkomst och attityd till idrott. Barnen sportade inte heller mer än andra barn på fritiden.
Nu hoppas Ingegerd Ericsson att politikerna ska ta till sig forskningsresultaten.
– Det finns inget som visar att de ynka en, två timmar idrott i veckan som de flesta skolor har är bra. Vi vet att det blir positiva effekter med en lektion idrott varje dag. Politikerna har inte riktigt förstått budskapet ännu, någon uppifrån måste ta ansvar och säga att ”detta ska vi ha”, säger hon.
Gå till toppen