Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Ät dig lycklig med zink

Magnesium, zink och selen.

Sånt gör dig lycklig.

Sydsvenskan bokade tid hos en lyckocoach.

Boel Björkenwall coachade Malmöbor i hur man blir lycklig genom att äta rätt.Bild: David Neman
– Nja, det får nog bli en överstruken etta.
Lyckocoachen Boel Björkenwall, inspirationskonsult, qigonglärare och expert på sambandet mellan mat och lycka, har just betygsatt den lunch som undertecknad kastade i sig en kvart tidigare.
En dubbel cheeseburgare med pommes och cola, är nämligen inte exempel på kost som generellt sätt gör folk lyckligare. Åtminstone inte i längden.
Frukosten – kaffe, snus och ett glas youghurt – fick visserligen bättre betyg: 0,5 på en femgradig skala.
Det är Globala Malmös temadag ”Think Global Act Local” på Moriska paviljongen och den ideella organisationen Global Hapiness Organization bjuder Malmöborna på gratis lyckocoachning.
Vad borde jag ha ätit istället?
– Osötad youghurt, gärna med tillsatta bär. Blåbär är till exempel bra för minnet, visar forskning. Du kan tillsätta hasselnötter (innehåller magnesium), eller paranötter [selen], eller varför inte pumpakärnor [zink], jästflingor [B-vitaminer] eller en gnutta saffran [antidepressivt].
Kaffeforskningen är motstridig och snus … Ja, det säger nog sig självt, kan jag utläsa av lyckocoachen min.
Vad borde jag ha ätit till lunch då?
– Lax, mörkgröna bladgrönsaker, broccoli. Men hade du ätit en frukost som hade gett dig en bra start, hade du haft bättre marginaler resten av dagen. Man behöver inte vara manisk. Äter man bra överlag kan man äta skräp någon gång ibland utan större problem.
Poängen är, menar Boel Björkenwall, att hjärnan behöver en viss näring för att fungera bra. Forskning visar att depression är ett inflammatoriskt tillstånd i hjärnan. En del mat, exempelvis friterade pommes, innehåller Omega 6 som triggar inflammationer och motverkar den inflammationshämmande Omega 3-fettsyran. Stress och socker framkallar också inflammationer som kan göra oss nedstämda.
Ytterligare en lyckotjuv är brist på D-vitamin.
– Det är svårt att äta sig till tillräckligt med D-vitamin. Då skulle man behöva äta typ 35 ägg per dag. Allt fler forskare börjar koppla ihop vinter- och vårdepressisoner med D-vitaminbrist.
Stress äter upp både B-vitaminer, zink och magnesium. Hur snabbt man blir lycklig av att äta rätt, beror bland annat på stressnivån, enligt Boel Björkenwall.
– Ibland går det fort. Jag träffade en tjej som var låg i humöret men som började äta fiskolja och hon kom tillbaka redan efter några veckor och fullkomligt lyste i ögonen.
FOTO: DAVID NEMAN

Så påverkar näringsämnena dig

Bli lycklig av:
Omega 3 (fet fisk, linfröolja): Humör, hjärnfunktion, minne, koncentrationsförmåga, hjärta, kärl, leder, hud
D-vitamin (Sol, kosttillskott): Humör, ork, motivation, immunförsvar, hormoner, leder, hud.
Magnesium (Hasselnötter, hallon, fullkornsprodukter): Humör, sömn, muskelavslappning, matsmältning, nervsystem, hjärta.
Zink (Ostron, pumpakärnor, skaldjur, kött): Humör, immunförsvar, hud, matsmältning
B-vitamin (jäst, mörkgröna bladgrönsaker): Humör, matsmältning, hud, hjärna.
Selen (Skaldjur, paranötter): humör, skyddar mot tungmetallförgiftning och skador på celler.
Krom (skaldjur, fullkornsprodukter, ägg, kyckling): Humör, jämnt blodsocker, sund vikt.
Undvik: socker, mjölmat, snabba kolhydrater, gluten, friterad mat och stress.
Källa: Global Happiness Organization – en ideell organisation som på vetenskaplig grund vill öka lyckan och minska lidandet i världen.
Gå till toppen