Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

PPM-tvister avgörs i rätten

Lundaföretaget Talk too much AB fortsätter att skicka krav till kunder som hävdar att de inte ingått avtal om PPM-rådgivning med företaget.

Nu ska tingsrätter i Skåne avgöra om kunderna är skyldiga företaget pengar för råd de inte sagt att de vill ha.

Det var i början av feb­ruari som Konsument­ombudsmannen förbjöd Talk too much, som ­också arbetar under namnet Nordisk fondanalys, att påstå att avtal ingåtts när kunden ifråga bara sagt ja till att få mer information. Förbudet är förenat med ett vite på 600 000 kronor.
Företaget har inte Finansinspektionens tillstånd att erbjuda finansiella tjänster åt allmän­heten, ej heller finns det med bland de 176 företag som är anslutna till Swedsec som har en licensierings­utbildning i bland annat ­finansiell rådgivning för anställda i de anslutna ­företagen.
I februari hänvisade Fredrik Ehrstedt, försäljningschef på Nordisk fondanalys, till en text på företagets hemsida som sa: ”Vi ser allvarligt på det in­träffade och beklagar de missförstånd som uppenbarligen skett med berörda kunder och att dessa känner sig lurade. Vi har ­sedan dagen problemet kom till vår kännedom förändrat vår införsäljnings­metod och blivit noggrannare med att kvalitetskontrollera våra säljare.”
Brevet finns inte längre på hemsidan, däremot får kunder fortfarande ut­mätningskrav på ­fakturor som de sedan tidigare bestridit. De senaste två veckorna har det kommit in drygt 15 sådana fall till skånska tingsrätter, de f­lesta i Malmö.
När Sydsvenskan för­söker nå företaget ­hänvisar en telefonsvarare till ­kundtjänsts e-postadress – en adress som dock inte fungerar.
Många kunder har ­blivit kontaktade av Nordisk fondanalys säljare på köpcenter och liknande. Totalt har fyrtio personer vänt sig till Konsumentombudsmannen, KO, som menar att det finns ett mönster i säljarnas beteende: De försäkrar att avtalet blir gällande först om konsumenten i efterhand bestämmer sig för att acceptera tjänsten. Ändå har flera kunder fått en faktura på 1 295 ­kronor med uppgiften att de ingått ett avtal
I de fall som nu gått till tingsrätten har kunderna bestridit avtalet redan när den första fakturan kom.
Pär Magnusson, byråchef hos Konsumentombudsmannen, tror att berörda konsumenter har goda chanser att få rätt mot Talk too much också i tingsrätten, även om varje fall där nu ska prövas individuellt.
– Vi har ändå bevisat att bolaget gjort fel i flera fall. Det bör konsumenten åberopa i rätten eftersom det kan stärka konsumentens uppgifter, säger han.

Tillstånd av Finansinspektionen

Finansinspektionen har ett uppdrag att föra ett bra skydd för konsumenterna, bland annat genom att granska företagens ekonomi och utforma regler för att konsumenten ska få tydlig och korrekt information om olika finansiella produkter och tjänster.
Innan du anlitar bank eller ett finansiellt företag bör du ­kontrollera att den eller det har Finansinspektionens tillstånd att bedriva finansiell verksamhet.
Du hittar listan på www.fi.se, där finns också en lista på de företag som Finansinspektionen varnar för.
Gå till toppen