Svedala

Bussarna utfrysta i Bara Söder

Skånetrafiken tycker inte att Svedala kommun har tagit hänsyn till kollektivtrafiken när man har planerat det nya området Bara Söder.

– Det är ett amerikanskt stadsbyggande som är helt bilorienterat, säger Mats Améen, chefsstrateg på Skånetrafiken.
I ett yttrande till Svedala kommun uttrycker Skånetrafiken kritik mot planprogrammet. Kritiken går ut på att en stor del av bebyggelsen är placerad på områdets södra delar vilket gör att det blir långt till Malmö­vägen, väg 841, där kollektivtrafiken finns.
– Vi bedömer att kollektivtrafiken inte kommer att bli ett förstahandsalternativ för resor till och från området. Vi tycker att man borde lägga bebyggelsen mycket närmare landsvägen så att kollektivtrafiken blir ett attraktivt alternativ, säger Mats Améen.
I planförslaget ligger tyngdpunkten på bebyggelsen, en bad- och hotellanläggning och 800 bostäder, i områdets södra delar. De villor som planeras längst söderut hamnar nästan två kilometer från Malmövägen, för långt menar Skånetrafiken.
Till bad- och hotellanläggningen blir sträckan ungefär 500 meter och även det anser Mats Améen är i längsta laget.
– Det har gjorts beräkningar på hur många som ska åka till badanläggningen och då måste det vara ett alternativ att åka kollektivt. Det tycker vi inte att det är med tanke på nuvarande förslag. Det blir långt till bussarna. Som vi bedömer det blir det ett väldigt bilorienterat byggande, säger Mats Améen.
Han är noga med att poängtera att Skånetrafiken inte är emot Svedala kommuns utbyggningsplaner. Han säger att de självklart är positiva till både en badanläggning, golfbanan och nya bostäder.
– Det vi är emot är att man inte har tagit kollektivtrafikhänsyn när man har lokaliserat bebyggelsen inom planområdet. För att få en långsiktigt hållbar trafiklösning bör kommunen pröva att placera bebyggelsen längre norrut, säger han.
Gå till toppen