Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Tårtan gav karriären en knuff

Sydsvenskan träffar Makode Linde.

På ett glasskafé i Berlin-stadsdelen Kreuzberg köar Sveriges för tillfället mest omtalade konstnär för att köpa ett par kulor hemgjord glass. Makode Linde är tillbaka i Berlin, hemstaden sedan fem år, efter tre intensiva veckor i Stockholm.
Han har vädjat om en intervjutid på eftermiddagen. Anledningen uppger han vara kronisk sömnbrist, men han erkänner morgonen därpå att han tillbringat natten på technoklubben Berghain.
Sedan bilderna från Konstnärernas Riksorganisations 75-årsjubileum på Moderna museet den 15 april gjort internationell skandal har Makode Linde varit fullkomligt nedringd av världspressen.
Bilderna visade hur kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth skar en bit av Makodes konstverk, en tårta som föreställde en svart kvinna. Afro­svenskarnas riksförbund har krävt Lena Adelsohn Liljeroths avgång och Europeiska nätverket mot rasism har begärt att Fredrik Reinfeldt gör ett officiellt avståndstagande.
”Det går inte att se på vilket sätt det gynnar dessa människor att degradera dem på det här sättet med rasistiska karikatyrer i ett sådant här hånfullt spektakel”, menade Kitimbwa Sabuni, talesperson för Afro­svenskarnas riksförbund.
På sin Facebooksida har Makode Linde dagligen postat så väl positiva som negativa analyser, artiklar och blogginlägg som kommenterat händelsen.
Efterspelet har nästan blivit ett konstverk i sig.
– Jag kan dock inte riktigt ta alla anklagelser om att jag eller mitt konstverk skulle vara rasistisk på allvar. Det är en oerhört ytlig analys.
– Ingen skulle anklaga Charlie Chaplin för att vara nazist för att han gestaltar Hitler i ”Diktatorn”. Min svarta kvinna är en bild av idén om den svarta kvinnan.
Han citerar René Magrittes ikoniska pipkonstverk ”Bildernas opålitlighet”: ”Ceci n’est pas une pipe”. Detta är inte en pipa. Det är en bild av en pipa. Inte heller kritikerna från antirasistiska organisationer tycker han har särskilt många argument.
– De anser att jag inte får representera eller föra en svart könsstympad kvinnas talan. Samtidigt tar de sig rätten att göra detsamma, säger Makode Linde.
Han berättar att han fått mycket stöd, men även att svarta från alla världens hörn anklagat honom för att inte ha kontakt med sina afrikanska rötter och att inte vara tillräckligt svart. Detta anser han vara en omvänd rasism.
– Hela mitt konstnärskap handlar om att motarbeta föreställningarna om något essentiellt vitt eller svart!
Tårtan ingår i hans serie ”Afromantics”, ett utforskande av de idéer som ligger till grund för slaveri, apartheid och rasism likväl som estetiserande exotisering av svarthet. Att frågan om könsstympning blev så framträdande hade Makode Linde inte väntat sig – det var snarare en effekt av Lena Adelsohn Liljeroths inhuggande.
I perfomancekonstens kärna ligger att utgången inte är given. Konstverket kan leva sitt eget liv inför de sociala mediernas och omvärldens bildfixerade ögon.
– Som konstnär kan jag inte ta ansvar för folks alla tolkningar av mitt verk. Jag har därför inte gått in och kommenterat allt för mycket vad allt handlar om. Jag vill lämna utrymme för debatt, inte strypa diskussionen.
Näst på tur står ett retrospektiv på Galleri Jonas Kleerup i Stockholm. Något som är en direkt konsekvens av tårtspektaklet.
– Jag har ett retrospektiv vid 30-års ålder. Det känns lite sjukt, säger Makode Linde.

Makode Linde

Ålder: 30
Bor: Berlin
Yrke: konstnär, DJ och musikproducent.
Aktuell: Upphovsman till ”Afromantics”. Ett verk i serien är en tårta i form av en svart kvinnotorso, som ställdes ut på Moderna museet i april. Retrospektiv på Galleri Jonas Kleerup i Stockholm 10–20 maj.
Utbildning: Kungliga konsthögskolan och Konstfack
Gå till toppen