Kultur

Inspirerande subjekt

Konst borde förhålla sig till en omvärld större än konstscenen.

”Kastarna 1” av Johanna Fjaestad.
Konstkollektivet Kultivator ger sig själva uppdrag för att hitta en ny praktik i en postrevolutionär värld. Konsten är ett redskap i deras systematiska övningar. Denna gång har de lärt sig väva av en äldre kvinna i Jämtland. Utställningen är en serie instruktiva teckningar.
De vill resonera kring en vettig global hushållning i framtiden.
Men går inte något centralt förlorat, då konstbilden används som enkel beskrivning?
Denna förlust har Johanna Fjae­stad fått syn på. Ett par av hennes målningar är gjorda med hjälp av overheadprojektor. Naturens detaljer får fotots skärpa. Men ett sådant konstaterande är bara ett sätt att säga jaha. Därför målade hon en svit fria detaljstudier av den stora bilden. Då tände det!
Sedan prövade hon flödande färger och böljande former. Ur ytorna föds och försvinner inte bara natur, men också en serie stenkastare. I samma målning oscillerar motivet mellan konkretion och abstraktion. Måleriet är inte oskuldsfullt, men kan göras uddlöst genom att underordnas and­ra tekniker, inte minst foto.
Utifrån en poetik som borrar djupt i makten har Anika Schwarzlose rekonstruerat Mies van der Rohes monument över Karl Liebknecht och Rosa Luxemburg, som revs av naziregimen. Hennes sköra material får det att framstå som en dröm ur modernismens ungdom om en utopisk framtid. Men var denna vision mer än en heroisk gest? Schwarzlose ställer frågan med ett udda exempel: arméavdelningen Tarnen und Täuschen i DDR, som tack vare sin kunskap i estetik och kamouflage fick leva kvar i tyska armén 1991.
De designade stridsvagnshindren blir en parodi på den vackrare vardags­vara, som var en slogan i både DDR och Sverige. Inte heller design är oskyldig.
Schwarzlose undviker med mer poesi än påståenden avbildningens anspråk på autenticitet. Hon dröjer vid maskeringen, som ju är förutsättningen för demaskeringen.
Tre inspirerande utställningar, där konsten tack vare det vida synfältet blir aktivitet och subjekt i stället för prydnad och objekt.

Konst

Anika Schwarzlose, Disguise and Deception, Johanna Fjaestad, Painted Vocabulary
KHM Gallery, Malmö, t o m 12.5. 
Kultivator, CirkulationsCentralen, Malmö, t o m 20.5.
Gå till toppen