Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Världen

Fikande salafister vill bevara sammanhållningen

Facebookgruppen ”Salafister som hänger på Costa” i Kairo skapades som ett skämt för att utmana folks fördomar om de bokstavstroende muslimerna.

Ett år senare har de runt 20 000 medlemmar – däribland även kristna och liberala – och har precis bildat ett parti.

Fördomar. ”Jag var förvånad över att folk fortfarande höll på med den typen av stereotyper, att de inte kunde tro att salafister går till moderna kaféer”, säger Muhammad Tolba, grundare av Facebookgruppen Salafyo Costa, eller Salafister som hänger på Costa.Foto: Hanna YounesBild: Hanna Younes
– Vi vill se till att sammanhållningen som fanns på Tahrirtorget under revolutionen alltid kommer att leva kvar, säger grundaren Muhammad Tolba.
I en lägenhet i medelklassområdet Dokki i Kairo har han samlat ett gäng på cirka tjugo personer till ett flera timmar långt möte. De är alla medlemmar i Salafyo Costa, Salafister som hänger på kafékedjan Costa. Den här kvällen har de röstat igenom att omvandla rörelsen till ett medborgarparti.
– Det är dags för oss att ta nästa steg nu, säger Muhammad Tolba.
Han är en 33-årig försäljningschef och startade gruppen för drygt ett år sedan. Det var en normal dag på jobbet med affärsmöten. I en paus mellan två möten föreslog han för deltagarna att de skulle ta en latte på den närliggande kafékedjan Costa.
En kvinnlig administratör höjde på ögonbrynen och frågade om salafister som han verkligen går till den typen av ställen. Muhammad Tolba tyckte att reaktionen var komisk, men han blev också djupt besviken. Han trodde att upproret hade hjälpt till att riva ner de barriärer som finns mellan olika religiösa och politiska grupper i Egypten.
Tolbas reaktion blev att skapa en Face­bookgrupp där han bytte ut kaféets logga med tre kaffebönor till en vithårig salafist. Han ville på ett skämtsamt sätt få fram budskapet att salafister är normala människor som dricker cappuccino.
Under de arton dagarna på Tahrirtorget kände han sig för första gången som en del av landet. Han var där i sällskap med sin liberale bror Ezzat Tolba, som han före protesterna knappt pratade med.
– Jag njöt av att vara på torget med min bror. Alla fördomar och stereotyper var försvunna. Jag var väldigt lycklig.
Under sina drygt tio år som salafist har han ofta upplevt sig diskriminerad av samhället. Som att gång på gång bli stoppad och förhörd av säkerhetspolisen, exempelvis när han skulle fira sin bröllopsdag med sin fru i turiststaden Hurghada, eller att bli nekad jobb och portas från restauranger på grund av sitt långa skägg.
Den typen av erfarenheter har lett till att salafister skapar sina egna mini­samhällen. För Muhammad Tolba har det aldrig varit ett alternativ. När många av salafistledarna i sina predikningar uppmanade folk att inte delta i förra vårens demonstrationer vägrade han att lyssna.
– De ansåg att folket som låg bakom upproren var ett gäng liberala som inte kommer att föra landet i rätt riktning. Jag blev väldigt förvånad när jag fick höra det och såg ingen anledning till varför vi inte skulle delta i revolutionen.
Muhammad Tolba, som har ett liberalt förflutet, minns särskilt den 27 maj när han och två andra salafister gick i ett demonstrationståg med enbart liberala. Folk reagerade på deras banderoll med en Salafyo Costa-­logga och texten ”Vi betalar alltid räkningen” som syftar på att salafister alltid får bära ansvaret för allt dåligt som händer. Nyheten om rörelsen spred sig fort på nätet.
Uppmärksamheten var inte bara positiv. Muhammad Tolba har blivit attackerad av andra salafister på internet som anklagar honom för att vara för liberal. Han har även blivit trakasserad i moskén.
Den slutna Facebookgruppen har i dag runt 20 000 medlemmar. 80 av dessa utgör kärnan i rörelsen. De sysslar med välgörenhetssatsningar i fattiga områden, gör filmer, föreläser och anordnar möten mellan olika grupper, som salafister och kristna.
Mariam Salib, 27, förklarar varför hon som sekulär kristen är aktiv i rörelsen:
– Vi snackar inte bara, utan vi arbetar ute i verkligheten. För mig är Salafyo Costa en kopia av Tahrir­torget under revolutionen, där det inte spelade någon roll om du var ateist, salafist eller kristen. Vi var bara egyptier och vi respekterade varandras tro och åsikter. Det är ett sådant Egypten jag vill leva i.

Salafism

Salafismen är en riktning inom sunniislam som vill gå tillbaka till religionen så som den praktiserades av de tre första generationerna av muslimer efter profeten Muhammed. Salafisterna är bokstavstroende.
Gå till toppen