Ekonomi

E-handeln mot ny rekordnivå

Den svenska e-handeln väntas omsätta 31 miljarder kronor i år. Den ökade näthandeln syns bland annat i Fosie industriby där Schenker satsat på en ultramodern paketlinje.

Nätet kan vara detaljhandelns nya A-läge skrev Affärsvärlden nyligen. Ett besök i butiken på fina gatan håller på att ersättas av knapptryck hemma i soffan.
Snabbt, enkelt, att man slipper passa öppettider och att det ibland även är billigare är några förklaringar till e-handelns framgångar.
Posten, som i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research, tar fram e-barometern spår att e-handeln i år når drygt 31 miljarder kronor. Det är en ökning med cirka 13 procent, precis lika mycket som e-handelns omsättning steg årets första tre månader.
Hemelektronik och böcker har länge legat i topp, men de senaste månaderna har sport/fritid och möbler/heminredning gått fram med stormsteg med ett plus på 29 respektive 20 procent. Och skor, som få trodde skulle bli en succé på nätet.
– I USA tog det femton år för e-handeln att nå nio procent av den totala detaljhandelsomsättningen. Men det tog bara ett år att gå från nio till elva procent, berättar Svensk distanshandels vd Jonas Ogvall.
Han tror att e-handelns andel, som idag ligger på fem procent av detaljhandelns omsättning, har stora möjligheter att öka.
– Det finns en stor tillförsikt i branschen, men det finns också problem att lösa. Det är fortfarande stora skillnader i EU så det är svårt för de svenska näthandlarna att nå ut i Europa.
Jonas Ogvall ger Frankrikes strikta reaperioder och Tysklands krav på gratis returer som två exempel på hinder för den fria handeln.
Den senaste e-barometern visar att sju av tio konsumenter handlade över nätet årets första kvartal, under samma period ökade sex av tio e-handelsföretag sin försäljning och många tror på en fortsatt ökning under resten av 2012.
Ju fler som handlar över nätet desto mer ökar kravet på snabba leveranser – fyra av tio förväntar sig att det ska ta högst tre dagar från beställning till att varan är levererad – helst ända hem till dörren.
Varannan vuxen har handlat kläder över nätet, bland dem som aldrig gjort det är förklaringen att de vill prova först.
Det är något som e-varuhuset Explorio, som öppnar på Lundavägen i Malmö i höst, tagit fasta på.
– Här ska man kunna klämma, känna och prova, säger Roland Nordström, vd för Explorio.
När varuhuset öppnar i september är det världspremiär för konceptet som ska rymma cirka 300 e-butiker. Stockholm, Göteborg och en rad större svenska städer står på tur sedan.
– Vi har inte börjat marknadsföra oss mot e-handlarna än, men vi har fått många förfrågningar, berättar Roland Nordström.
Han räknar med att allt utom färskvaror kommer att finnas representerade i varuhuset. Utgångspunkten är en bra mix på e-handlare som garanterar en trygg handel för konsumenterna. Tio till femton procent ska vara utländska näthandlare.
– Det är en anledning till att vi valde att starta i Malmö, det är lätt att få hit handlare från utlandet, säger Roland Nordström.
Att han och en annan person i styrelsen har sin bas i Malmö är en annan.
Explorio letar stora lokaler i städernas utkanter med bra kollektivtrafik.
– Det är ingen annan än vi som vill ha dessa lokaler och därför får vi dem billigt, säger Roland Nordström.
Gillarea är ett annat nätbaserat Malmöföretag som satsat på att samla alla klädföretags nätutbud av reavaror för att kunderna ska slippa söka på flera hemsidor. Gillarea var ett av de företag som var nominerade till Venture Cups regionfinal för bästa affärsplan.
Jonas Ogvall på Svensk distanshandel tror på ökad handel och ökade möjligheter för konsumenterna att styra när en vara ska levereras.
– Vad gör till exempel alla postbilar på kvällarna idag? Det här en tillväxtbransch som kommer att ge många nya jobb, varav många inte kräver speciell utbildning.
Gå till toppen