Sverige

Försenade tåg punktliga med nytt räknesätt

Du har väntat på Stockholmståget i fjorton minuter. För ett år sedan hade det varit en försening.

Det är det inte idag.

Punktligt?arkiv: lars brundin 2009
Vid årsskiftet ändrade Trafikverket definitionen för vad som är ett försenat tåg.
Före nyår var ett X2000-tåg försenat om det rullade in på slutstationen fem minuter efter beräknad ankomsttid. Idag räknas alla Inter- city- och X2000-tåg som försenade först efter femton minuter.
Helena Tilander, presschef på Trafikverket, säger att vi kommer att se färre försenade snabbtåg i statistiken framöver.
– Statistiskt så är det färre tåg som beräknas som försenade 2012 än 2011 om du räknar på plus femton minuter. Men tågen blir inte mer eller mindre försenade beroende på hur vi räknar.
I resten av Europa är en försening allt från två minuter till femton minuter. I Japan är det en minut.
Varför har ni ändrat definitionen av en försening för snabb- och fjärrtågen?
– Vi har valt att jämföra oss med flyget och de har femton minuter. Vi kan jämföra med buss som också kör fjärrtrafik men vi har valt att ta flyget.
Per Corshammar, järnvägsingenjör som tidigare arbetat på Trafikverket, är kritisk till Trafikverkets sätt att ändra i definitionen för punktlighet.
– De försöker dölja att tågen inte är punktliga. Om man tillåter att fler tåg är femton minuter försenade så minskar antalet försenade tåg jämfört med om man som tidigare tillät fem minuter. De försvinner bara utan att du gjort någonting.
Än så länge är det här inget som syns i statistiken. När Trafikverket sammanställer punktlighetssiffrorna för persontågen totalt i år och jämför dem med förra året räknar de fortfarande fem minuter som en försening.
Nästa år kommer femtonminutersföreningarna att kunna jämföras med årets siffror.
Samtidigt som X2000-tågen mellan Malmö och Stockholm blir punktligare på papperet har de blivit långsammare i tidtabellen.
På grund av ett banarbete på södra stambanan har sju minuter lagts till restiden. Trängsel på de skånska spåren gör resan ytterligare några minuter längre, och så har SJ rundat av ankomsttiderna till närmaste hela fem minuter.
Sammanlagt är restiden enligt tidtabell med X2000 mellan Malmö och Stockholm femton minuter längre i juli 2012 än vad den var för ett år sedan. Lägg till det nya sättet att räkna förseningar och din resa kan vara tjugofem minuter längre än för ett år sedan utan att för den skull vara försenad.
Om du gjort resan Stockholm–Malmö för ett år sedan hade ditt tåg varit försenat efter 4 timmar och 26 minuter. Idag kan du resa i 4 timmar och 51 minuter innan det räknas som försenat.
Gå till toppen