Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Reklambyrå växer med tankesmedja

En ny tankesmedja i Västra hamnen – det är reklambyrån Adentitys tioårspresent till sig själv. Framöver finns planer på ett kontor i Berlin.

Lina Nicander, medgrundare och vd för reklambyrån Adentity i Malmö.Foto: Fredrik BirklerBild: Fredrik Birkler
Lina Nicander, medgrundare och vd för reklambyrån Adentity i Malmö, har en dröm. Den handlar om Tyskland.
– Vi har en webbadress och vi har kikat på lokal i Berlin, men sedan blev den här thinktanken första steget istället.
Adentity är inriktat på internationella varumärken och har haft en långsam men stabil tillväxt. Tio år efter starten omsätter reklambyrån drygt sju miljoner kronor och har ökat från tre till nio medarbetare.
– Vi har egentligen aldrig haft som mål att bli störst eller att bli många utan snarare, om möjlighet ges, att starta fler byråer i vår storlek i andra städer, säger Lina Nicander.
Nu blir det ytterligare ett kontor i form av en tankesmedja i Malmö istället. På 95 kvadrat bredvid Varvsparken inreder Lina Nicander och hennes medarbetare ett rum i bottenplan med kafémiljö i ena änden och arbetsstationer och whiteboard i andra.
– Det är planerat att öppna i augusti och fungera som ett komplement till kontoret på Södergatan. Det är en inspirerande miljö med all kreativ och fin arkitektur i Västra hamnen och lite mer lugn och ro än i stan, säger Lina Nicander.
Tanken är att kundernas företagsledningar, som ofta flygs in från hela världen, ska landa i en miljö långt från vardagens stress och väl lämpad för utvecklingsdagar och workshopar.
– Framförallt är det för våra kunders skull men vi ser även en möjlighet i att vi själva kan åka ut dit och jobba när vi behöver komma från datorerna, säger Lina Nicander.
Hon driver byrån ihop med sin man Richard. Familjekänslan är viktig på byrån där alla jobbar i team och titlar är betydelselösa.
– Vi tycker att det är viktigt med kulturarbete så att personalen mår bra och kunderna får bra projekt, säger hon.
Sony Mobile heter en av kunderna. Under sommaren hjälper Adentity mobiljätten med en lansering av displaytelefoner i 200 000 butiker världen över. Andra kunder heter Tetra Pak, Alfa Laval, Brio och Bona.
Adentity är specialiserad på multinationella företag med bas i Öresundsregionen. Merparten av kommunikationen görs på engelska och används globalt. Lina Nicander är, trots byråns internationella fokus, nöjd med Malmöläget.
– Det är ganska fantastiskt att vi har så många stora globala aktörer runt Malmö, säger hon.

Adentity växer långsamt

Byrån grundades 2002 i Malmö och jobbar med internationell varumärkesprofilering – både mellan företag och konsumenter och mellan företag och andra företag.
Omsättning 2011: 7,2 miljoner kronor.
Resultat 2011: 1,9 miljoner kronor.
Anställda 2011: 8.
Omsättning 2010: 6,9 miljoner kronor.
Resultat 2010: 1,6 miljoner kronor.
Anställda 2010: 7.
Gå till toppen