Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

När bollen spelar huvudrollen

”Bollen är rund och allt kan hända.”

Så lyder klyschan.

Faktum är att saken är värre än så. Det finns olika bollar.

Av de 28 klubbarna i dam- och herrallsvenskan finns det åtta olika bolltyper.
– Ett svenskt problem, tycker LDB FC Malmös tränare Peter Moberg.
Piteå i damallsvenskan – till exempel – spelar i den senaste Nike-bollen. Elfsborg i herrarnas högsta serie spelar med en Umbro, LDB FC Malmö i en Select-boll och så vidare, och så vidare.
Olika bolltyper och olika förutsättningar i olika matcher?
– Ja, faktiskt. Det är en stor skillnad på boll och boll. Vissa lag kan dra fördel av att ha en viss boll, särskilt om den är lite tyngre, menar LDB FC Malmös målvakt Thora Helgadottir som tycker det är dags att ligan inför en och samma bolltyp.
Det tycker hennes tränare Peter Moberg också.
– Alla lag borde ha samma matchboll. Det handlar om att ha samma förutsättningar inför varje match, säger han.Han får i sin tur medhåll av sina tränarkollegor.
Patrik Eklöf i Djurgården tycker att ”vi ska ha en och samma boll, en bollsponsor”. Hans Stockholmskollega i AIK, Mattias Eriksson, menar att ”det är absolut skillnad på olika bolltyper, så det skulle vara både en bra och seriös grej om vi hade samma boll.”
Umeås tränare Joakim Blomqvist går ännu längre, och tycker att ”detta är ett stort problem.”
Inom den svenska elitfotbollen är inte reglerna detsamma som i till exempel brittiska Premier League, där ligan har samma matchboll. I Herr- och damallsvenskan måste bolltypen vara godkänd av Fifa. (Det vill säga att bollen ska vara mellan 68–70 centimeter i omkrets och väga mellan 410–450 gram).
Utöver det bestämmer klubbarna själva vilken boll som det ska sparkas på.
– Vi spelar med en selectboll, den och Nike-bollen är väl ganska lika. Men sedan har du Adidasbollen som är oerhört lätt och flyger i luften med konstig bollbana, menar Peter Moberg.
LDB FC Malmö tränar oftast med den bollsorten som kommande motståndare spelar i, i bland annat med hjälp av bollån från till exempel Malmö FF. Den sortens detaljförberedelse är de dock ganska ensamma om. De flesta klubbarna i damallsvenskan har helt enkelt inte råd att köpa in olika bolltyper.
– Det är ett svenskt problem att man inte har en nationell boll som man har enats om, säger Peter Moberg.
I herrallsvenskan, där det finns mer pengar, tränar lagen ofta med den boll man ska spela med innan matcher.
Johan Dahlin, förstekeeper i Malmö FF, ställer sig ändå bakom den stora massan som vill införa en och samma boll.
– Vissa bollar vobblar och vissa är tyngre. Det är klart att vi måste ha en och samma boll, det känns ganska självklart, säger Dahlin och fortsätter:
– Men vad jag har förstått så jobbar man på att inför en och samma boll?
Gör ni det, Karl-Erik Nilsson, ordförande på svenska fotbollsförbundet?
– Det är ju ingen fråga för fotbollsförbundet, utan för föreningarna eller föreningarna i samverkan. Det är de som i så fall får ta upp en sådan diskussion. Ur vårt perspektiv har vi inte berört frågan över huvud taget.
Vad tycker du själv då?
– Det finns naturligtvis fördelar och nackdelar med allting, för hos handlar det bara om att klubbarna ska följa regelverket, säger Karl-Erik Nilsson.
Per Darnell är ordförande i EFD, Elitföringen Damfotboll.
– Jag har fört den här diskussionen på våra styrelsemöten. Det är klart intressant att införa en gemensam boll.
Men från tanke till verkligenhet kan det ta några år, menar ordföranden.
– Klubbarna måste ju förhandla med sina tröjleverantörer att de tar allt utan bollarna, så det tar väl några år att komma ur kontrakten och så.
Lars-Christer Olsson är ordförande i SEF, föreningen Svensk Elitfotboll.
– Det har varit uppe i diskussion, men är ingen jätteaktuell fråga.
Apropå att det verkar vara en enig skara som vill ha förändring:
– Jag tror det beror på vem du pratar med, om du pratat med sportfolket eller marknadsfolket, de har nog olika uppfattning. Det finns ju två aspekter, den ena är den sportsliga och kommer man fram till att det är en sportslig fråga, då är det ett väldigt starkt argument. Men det är ju en marknads- och ekonomifråga, också.
To be continued.

Helgadottir om...

Adidasbollen:
”Svår för målvakter. De är jättelätta och skjuter man hårt så kan de hamna var som helst. Jag förstår inte vad Adidas håller på med?”
 
Puma:
”Helt okej. Den är inte så lätt, och jag vet att många gillar den.”
 
Select:
”Den är lätt, men inte för lätt. Gillar den jättemycket, den gör som den ska.”
 
Nike:
”Den är jättebra när den är ny. Men ganska fort blir den som en ballong.”
 
Umbro:
”Den gillar inte jag. Den känns också som en ballong”
 
Erima:
”Jag vet att den inte är populär hos många, men jag gillar den faktiskt. Den är ganska lätt, men går hyfsat rakt.”
 
Mitre:
”Den hade vi på Island. Jag gillar den. Den lite dyrare typen är riktigt bra.”
 
Uhlsport:
”Inte spelat så mycket med den, men har för mig att den är helt okej.”
Gå till toppen